Viihdyttävää roskaa – arvostelussa Godzilla

27.08.2015

Toisinaan konsolin syövereihin eksyy pelejä, joiden surkeuden aavistaa jo päävalikosta ja alkuvideosta. Kesällä julkaistu Godzilla on juuri tällainen, mutta samalla se onnistuu yllättämään. Vaikka löyhästi vuonna 2014 ilmestyneeseen elokuvaan pohjautuva teos on jokaisella absoluuttisella mittarilla tarkasteltuna umpisurkea tekele, jättiläishirviöiden puikoissa mesoaminen viihdyttää silti yllättävän pitkään.

Godzilla tarjoaa arcademaista toimintaa, jossa jättiläismäiset liskot ja möröt pyrkivät kylvämään kaaosta. Lyhyet kentät on mahdollista kirmata läpi pelkät ydinvoimalat tuhoten, mutta tällöin hirviökuomien keskinäiset nujakoinnit jäävät kokematta. Tarinatilassa Godzillan tai muun valitun hirviön vipeltämistä pyrkivät nimittäin estämään armeijan ohella vihamieliset kaiju-olennot. Pääasiassa jokaisessa kentässä on vastassa yksi jättihirviö, mutta onpa loppupäässä mahdollista saada kaksikin mörökölliä nujerrettavaksi.

www-Godzillarevikka1

Tarinatilan suurin yllätys lienee se, ettei pelaaja ole tällä kertaa perinteisessä mielessä sankari. Hirviön tehtäväksi jääkin japanilaisissa metropoleissa lampsiminen, vihollisten päihittäminen sekä ihmiskunnan rappion viimeisteleminen. Mitä enemmän tuhoa aiheuttaa, sen suuremmaksi ja tehokkaammaksi hirviö kasvaa. Rakennusten räjäyttelyllä sekä iskuilla rakentuva kombokerroin nopeuttaa kasvupyrähdystä, joten visiittiä kannattaa yleensä pitkittää koko kylän hajottamisen verran. Hirviöidenkin tapauksessa koolla on väliä, sillä vapaavalintainen reitti loppuhuipennukseen mahdollistaa jopa epäreilujen kaijujen ilmestymisen. Alta 70 metrisellä Godzillalla ohjatessa ei pahemmin naurata, kun joutuu satimeen puolta pidemmän vihollisen kanssa.

Hirviöiden ohjastaminen on harmillisen kankeaa. On toki ymmärrettävää, ettei jättiläishirviö käänny kovinkaan sulavasti, mutta Godzillassa liikkuminen on venytetty mauttomuuksiin asti. Selustaan pelmahtaneen vihulaisen kimppuun pääsemiseen haaskautuu aikaa enemmän aikaa kuin laki sallisi. Myös iskut lähtevät tassuista ja hännästä kankeasti, joten sulavuus sekä taktisuus ovat todella vähissä.

Jotain Godzilla tekee silti oikeinkin, sillä tuhoaminen sekä hirviöiden kehittäminen viihdyttää kumman pitkään. Jemmattujen elokuvamaisten lokaatioiden etsiminen huvittaa, minkä lisäksi aivoton toiminta kelpaa luppoajan tappamiseen enemmän kuin mainiosti. Kovin pitkiä pelisessioita hermot eivät kuitenkaan kestä.

Tarinatilan lampsii läpi muutamassa tunnissa, mutta hirviöiden kehittäminen sekä kaiken tilpehöörin avaaminen vaatii seikkailun läpäisemistä yhä uudelleen ja uudelleen. Onneksi seikkailua voi muuttaa hitusen riippuen siitä, haluaako puolustaa vaiko tuhota kaupunkeja. Pelillisesti mikään ei kuitenkaan pahemmin muutu, sillä tarina on lähtökohtaisestikin pelkkä ylimääräinen hidaste. Kampanjan lisäksi tarjolla on King Of Kaiju -pelitila, jossa pyritään päihittämään kuusi vihollista mahdollisimman nopeasti.

www-Godzillarevikka2

Tarjolla on sooloilun lisäksi verkkomähinöitä, mutta susisurkean toteutuksen vuoksi kokemus jää vajavaiseksi. Nykiminen, entisestään hidastuva ruudunpäivitys ja yksinkertaisesti liian simppeli pelattavuus eivät onnistu tekemään moninpelistä järin lystikästä kokemusta.

Yksinpelikään ei juhli teknisen toteutuksen palkintogaalassa, sillä ulkoasu on kaikkiaan kauniistikin sanottuna vaatimatonta. Simppelit, laatikkomaiset grafiikat voi toki nähdä ivailuna arkkitehtien mielikuvitukselle, mutta kokonaisuutena peli on vain ruma. Myös välivideot sekä äänimaailma ovat ryömineet saman laatukriteeririman alitse.

Kokonaisuutena Godzilla on heikko tekele, jonka muutamat onnistumiset tekevät siitä hetkittäin viihdyttävän paketin. Täyden hinnan pyytäminen täyttää petoksen tunnusmerkit, mutta tahatonta huumoria sekä kimpaantuneella hirviöllä temmeltämisestä kiinnostuneet saavat rahoilleen kelvollista vastinetta. Lopputuloksesta on todella vaikea nostaa esille ensimmäistäkään selvästi hyvää yksityiskohtaa, mutta silti arvostelukappaleen pelikello on tikittänyt roimat 25 tuntia. Etenkin verkkomaailmassa tunnettu käsite ‘guilty pleasure’ ei siis voisi juuri Godzillaa parempaa esimerkkiä saada.

Ikäraja: 12
Saatavilla: PlayStation 3, PlayStation 4 (testattu)

Markus Mesiä

Lisää luettavaa