Rautaa rajalle – Ennakossa Destiny: Rise of Iron

Bungien avaruusräiskintä Destiny aloittaa kolmannen vuotensa uuden lisäosa Rise of Ironin myötä. Siinä missä viime syksynä ilmestynyt The Taken King oli massiivinen ja ison osan pelistä uusiksi laittanut laajennus, Rise of Iron edustaa sisältönsä puolesta perinteisempää lisäosaa. Bungie esitteli uutuuttaan elokuun Gamescom-messuilla, jossa päästiin sekä pelaamaan uutta sisältöä että jututtamaan pelin tekijöitä.

Tarinan puolesta Rise of Iron keskittyy poikkeuksellisesti pääjuonen sijaan Iron Banner -turnauksia vetävän Lord Saladinin ympärille. Jo kauan sitten kuolleet Iron Lordit ovat tähän mennessä näkyneet pelin maailmassa vain aseiden ja panssareiden nimissä, mutta tilanne muuttuu porukan viimeisen elossa olevan jäsenen Saladinin kutsuessa pelaajahahmot avukseen. Tilanne onkin tukala, sillä Fallen-viholliset ovat murtautuneet puolustusten läpi vanhan Venäjän takamailla ja saaneet vielä käsiinsä hirveät mutaatiot mahdollistavaa SIVA-teknologiaa. Tekniikka on peräisin satojen vuosien takaa ihmiskunnan kulta-ajalta ja myös muinaisten rautaherrojen itsensä huhutaan altistuneen sen pauloihin. Pelaajien harteille jää torjua uhka sekä selvittää alkuperäisten ihmiskunnan puolustajien kohtalo. Pääjuonen laajuuteen ja siihen liittyvien tehtävien määrään ei saatu tarkkaa vahvistusta, mutta tekijöiden mukaan ne vertautuvat aika hyvin The Taken Kingin vastaaviin.

destinyriseofiron-prev1

Juonitehtävien ohella mukana on myös uusi Strike-tehtävä The Wretched Eye, mikä oli messuilla testattavissa. Operaatiossa taisteltiin SIVA-teknologian muokkaamia Falleneita vastaan uudella Plaguelands-alueella, joka aukeaa päivityksen myötä Cosmodromen jatkeeksi vanhan Venäjän maille. Tehtävässä hypättiin keskelle Hive- ja Fallen-vihollisten välienselvittelyä. Uutta variaatiota tarjotaan taistelukentällä myös SIVA-pesäkkeillä, joissa Fallenit voivat parantaa itseänsä. Pesäkkeiden tuhoaminen on paitsi edellytys tehtävässä etenemiseen, mutta niiden nopea poistaminen helpottaa myös itse taistelua. Sokkeloinen kartta ja varsinkin lopputaistelun erikoinen asetelma toivat mieleen eri raideista tutut mekaniikat. Onkin hyvä, ettei Bungie käytä koko ideapussin sisältöä pelkästään raidien tekemiseen, sillä ne ovat edelleen yksin tai pienissä ryhmissä pelaavien tavoittamattomissa. The Wretched Eye -tehtävän lisäksi Rise of Iron tuo päivityksen muutamaan alkuperäiseen Strikeen, mikä onkin oikein tervetullutta tehtävät kymmeniä kertoja läpi grindanneille sotureille.

destinyriseofiron-prev2

Kilpailullinen moninpeli Crucible puolestaan päivittyy Rise of Ironin myötä yhdellä uudella pelimuodolla sekä parilla kartalla. Bonuksena paketin mukana tulee kauan kaivattu mahdollisuus järjestää yksityisiä matseja perinteisen peliseuranhaun sijaan. Bungien henkilökunnan valvovan silmän alla tarjoutui mahdollisuus testata Supremacy-pelimuodon salaisuuksia uusilla kartoilla parin matsin verran. Supremacy on variaatio vanhasta Clash-pelimuodosta sillä erotuksella, että pisteiden keruu tapahtuu poimimalla taistelukentältä kuolleiden vihollisten pudottamia esineitä. Vihollisten tiputtamasta punaisesta vaakunasta saa pojon omalle joukkueelle, kun taas joukkuekaverin pudottaman sinisen vaakunan poimimalla estää vastustajan pistepussin karttumisen. Hyvä ampuja saattaa kaataa vihollisia kuin heinää, mutta sen kaatuneen vihun vaakunan hakeminen tämän piilossa vaanivien taistelutovereiden nenän edestä onkin kokonaan toinen juttu. Kaksiosainen pisteidenkeruu houkuttelee panostamaan tiimipelaamiseen ja Supremacyssa koettiinkin journoporukan kesken pari erittäin intensiivistä matsia. Uudet moninpelikartat vaikuttivat ihan perushyviltä, mutta niiden yksityiskohtiin ei vielä kerennyt ottaa tuntumaa huomion keskittyessä Supremacyn hienouksiin. Pelimuodosta tulikin omalla kohdalle se odotetuin Rise of Ironin mukanaan tuomista uudistuksista.

destinyriseofiron-prev3

Paketin kruununjalokivenä on toki uusi massivinen raid-tehtävä Wrath of the Machine, jonka sisällöstä pelintekijät ovat tässä vaiheessa hyvin vaitonaisia. Salamyhkäisyys ja siitä pelaajille seuraava kokemisen riemu ovat sen verran olennainen osa koko kokemusta, että tämä on ihan ymmärrettävää. Sen verran pelin markkinointiporukka suostui paljastamaan yksityiskohtia, että raidissa ovat päävastuksena Fallenit ja sen pariin päästään perjantaina 23.9. Toinen vielä tässä vaiheessa hieman hämärän peittoon jäänyt uudistus on yhteispelialue Archon’s Forge. Paikan on tarkoitus toimia hieman Court of Oryxin tavoin keräämässä pelaajia yhteen taistelemaan legendaarisia vihollisia vastaan ja keräämään korkeamman valotason esineitä.

Rise of Iron vaikuttaa aika perinteiseltä räiskintäpelin lisäosalta, joka on mannaa pelin faneille, mutta tuskin tuo paljoa uusia pelaajia teoksen pariin. Ainakaan samanlainen pelin uudelleenkäynnistys se ei ole kuin vuosi sitten ilmestynyt The Taken King, eikä sellaiseen varmaan tässä vaiheessa ole tarvettakaan. Peli rullaa aika lailla mukavasti raiteillaan kohti ensi vuonna julkaistavaa kakkososaa. Raideja pelaavat porukat saanevat viihdettä koko rahan edestä ja Supremacy noussee Cruciblen pelaajien uudeksi suosikiksi, joten paketti vaikuttaa hardcore-pelaajille todella houkuttelevalta. Rise of Iron vaatii toimiakseen myös aiemmat lisäosat, mikä kannattaa pitää myös mielessä hankintaa suunnitellessa. Tätä varten Bungie tuokin samaan aikaan markkinoille Rise of Ironin lisäksi kaiken jo julkaistun sisällön käsittävän Destiny – The Collection -paketin.

Destiny: Rise of Iron ilmestyy 20.9. PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle. Huomion arvoista on myös se, että kyseessä on ensimmäinen Destinyn lisäosista, jota ei edellisen sukupolven konsoleilla nähdä.

Jaakko Koivurinta