Valon ja varjon leikkiä – Arvostelussa The Legend of Zelda: Twilight Princess HD

03.05.2016

Nintendolla on ollut tapana remasteroida pelitalon klassisimpia seikkailuja myös tuoreemmalle konsoliraudalle. Vajaa kolme vuotta sitten Wii U:lla nähtiin karikatyyriseen piirrostyyliin luottava Wind Waker. Nyt vuorossa on astetta realistisempaan näkökulmaan nojaava The Legend of Zelda: Twilight Princess. Onko HD-päivitys kaiken vaivan arvoinen, vai olisiko susi-Linkin ja Midnan seikkailut saaneet jäädä edellisille konsolisukupolville?

The Legend of Zelda: Twilight Princess esitteli uudistuneen Linkin GameCuben ja Wiin murrosvaiheessa vuonna 2006. Pelin Wind Wakeria synkempi maailma ja visuaalinen tyyli jakoi myös pelaajakansan kahtia osan rakastaessa, osan vihatessa tuoreinta vihreänuttuisen miehen seikkailua. Nintendo on fiksusti jättänyt Twilight Princessin tarinapuolen ennalleen ja muutoinkin uudistuksia on viljelty kohtuudella. Kehittäjät ovat panostaneet pieniin, pelikokemusta helpottaviin ominaisuuksiin suuremman mittaluokan päivityksen sijaan.

www-LegendofZeldaTwilightPrincessHD_revikka1

HD-päivitys tuo nimensä mukaisesti kymmenen vuoden takaisen Zelda-seikkailun resoluution nykystandardien tasolle. 1080p-tarkkuudella rullaileva kokonaisuus sisältää sinne tänne ripoteltuja paranneltuja tekstuureja. Link voi pidemmän piirtoetäisyyden ansiosta nähdä Hyrule Fieldin horisonttiin saakka, ja vihulaisten tähtääminen on aiempaa helpompaa. GameCube-painoksessa vahvasti tapetilla olleiden hehkuefektien tehoa on pienennetty, joten hahmot ja ympäristöt näyttävät aiempaa luonnollisemmilta. Hyrulea kansoittavat asukit ja otukset sekä näiden liikeanimaatiot ovat säilyneet ennallaan. Kokonaisuutena Twilight Princessin realistisempi visuaalinen tyyli on päässyt vuosien saatossa vanhentumaan Wind Wakerin pirteää ja valoisaa animaatiosuuntausta enemmän. Toisaalta juuri tämän vuoksi HD-remasteroinnille on olemassa selkeämpi tilaus.

Wii U:n kosketusnäytöllistä GamePad-ohjainta hyödynnetään toimivalla tavalla. Zelda-pelien murheenkryyni on harmittavan usein ollut inventaariovalikko ja eri esineiden jatkuva vaihteleminen napilta toiselle. Kosketusnäytön avulla homma sujuu reilusti aiempaa sutjakkaammin – jopa ilman pelin hetkellistä keskeyttämistä. Hyrulen karttaa voi silmäillä jatkuvasti kosketusnäytöltä ilman erillistä valikoissa sompailua. Myös suden ja Linkin välillä vaihtaminen luonnistuu yhdellä napin painalluksella. Nämä pienet, sujuvuutta parantavat muutokset ovat sangen tervetulleita. GamePadin tarkkaa liiketunnistusta hyödynnetään tähdätessä esimerkiksi ritsalla tai jousipyssyllä. Kyseinen ominaisuus muodostuu nopeasti ensisijaiseksi metodiksi epätarkan ja hitaan tatin sijaan. Vihulaisiin voi lukittua tuttuun tyyliin myös vasenta liipaisinta käyttäen.

www-LegendofZeldaTwilightPrincessHD_revikka2

Pelikokemusta on suoraviivaistettu myös kerättävän sälän osalta. Alkuperäisessä seikkailussa tarinan alkupuolta hidastettiin keinotekoisesti Tears of Light -palleroiden keräilyllä. Nyt savottaa on helpotettu hieman tarinan päästessä vauhtiin aiempaa nopeammin.

Limited Edition -paketissa saapuva Wolf Link -amiibo tuo kokonaisuuteen yhden uuden haasteluolaston. Kyseessä ei ole normaalien Zelda-standardien tasoinen oma pieni seikkailunsa, vaan Link asettuu luolastossa aalloittain vaikeutuvia vihulaisia vastaan. Palkintona on nippu sydämiä varsinaista emopeliä helpottamaan.

Zelda-veteraanit saavat pontta ostopäätökselleen uuden Hero Mode -vaikeustason myötä. Maailman peilikuvaksi keikauttava vaikeustaso ei viljele pelaajalle lainkaan ympäristöstä löytyviä sydämiä, ja Link ottaa osumaa tuplasti aiempaa enemmän. Näin alkujaan helpohko seikkailu saa reilusti uusia ulottuvuuksia, kun vihollisia kohti ei voikaan rynniä päättömästi miekkaa heilutellen.

www-LegendofZeldaTwilightPrincessHD_revikka3

The Legend of Zelda: Twilight Princess ei onnistunut julkaisunsa aikoihin kipuamaan aivan Zelda-pelien kirkkaimpaan kärkeen. Mikäli vuosikymmenen takainen klassikko on jäänyt väliin, ansaitsee HD-päivitys tästä huolimatta paikkansa Wii U -omistajan hyllyssä. Linkin seikkailut valon ja varjon maailmassa toimivat myös mitä mainioimpana välipalana ensi vuonna julkaistavaa uutta Zelda-seikkailua odotellessa.

Ikäraja: 12
Saatavilla: Wii U

Jaakko Herranen

Lisää luettavaa