Mainos: Julkkisten lempiautot – millä autolla kukakin kurvailee?

Monet julkisuuden henkilöt elävät boheemia elämää, mikä näkyy myös auton valinnassa. Monilla on myös rahaa sen verran, ettei autoliikkeestä tarvitse lähteä edullisen perheauton kanssa. Joillakin julkisuuden henkilöillä on myös yllättäviä lempiautoja, eikä kaikki suinkaan halua mahdollisimman uutta menopeliä.

31.01.2025

Mainos: Trodo

Harvinaisempien automallien huonot puolet

Monet artistit, näyttelijät, urheilijat ja muut julkisuuden henkilöt valitsevat automallin, joita harvemmin tulee maantiellä vastaan. Näyttävyyden, laadukkuuden ja persoonallisuuden myötä tulee mukana kuitenkin myös joitakin heikkouksia. Ensinnäkin autosta voi joutua maksamaan ostohetkellä melkoiset verot ja toisaalta myös jatkossa auton huoltokustannukset voivat olla suuremmat, kun harvemmat autokorjaamot osaavat huoltaa erikoisempia autoja ja varaosatkin voivat olla huomattavan kalliita.

Erikoisimpien automallien omistavat julkisuuden henkilötkin voivat säästää nykyisin ostamalla varaosat netistä. Esimerkiksi Trodo myy netissä eri automerkkien varaosia edullisesti. Harvinaisimpiin automalleihin voi olla vaikeaa löytää sopivia varaosia, mutta Trodo helpottaa tehtävää mahdollistamalla varaosahaun omalla rekisterinumerolla. Autoilija voi siis syöttää oman rekisterinumeronsa Trodo.fi-sivustolle, jonka jälkeen sivusto näyttää autoon sopivat varaosat. Edullisia varaosia löytää myös tarjouslehdistä.

Monet harvinaisemmat ja kalliimmat automallit ovat myös hyvin tehokkaita, mikä voi tarkoittaa myös suurempia hiilidioksidipäästöjä, ja sitä kautta suurempaa autoveroa. Mitä korkeammat auton CO₂-päästöt ovat, sitä suurempi veroprosentti ostohintaan lisätään. Kun esimerkiksi Vesa Keskinen osti 650-hevosvoiman Lamborghini Uruksen noin puolella miljoonalla eurolla, verojen osuus oli noin 230 000 euroa.

Teemu Selänne – Ferrari 360 Challenge Stradale

Teemu Selänteen autotallista löytyy kymmeniä autoja, mutta yksi hänen lempiautoistaan on Ferrari 360 Challenge Stradale. Tämä tehokas italialainen ori on suunniteltu kilparadoille, mutta laillistettu myös tieliikenteeseen. Mallia valmistettiin rajoitetusti vuosian 2003–2004, joten kyseessä on myös autoharvinaisuus. 3,6-litrainen V8-moottori tuottaa 425 hevosvoimaa, joka keveän rungonkin ansiosta tarjoaa varmasti vauhdin hurmaa.

Autossa on paljon hiilikuitu- ja alumiiniosia, jotta se kulkee mahdollisimman kovaa kilparadoilla. Challenge Stradale saavuttaa 0–100 km/h noin neljässä sekunnissa, mikä sopiikin erinomaisesti Finnish Flash -lempinimellä NHL:ssä tutuksi tulleelle Selänteelle. Harvinainen ja tehokas auto tarkoittaa, että myös huoltokustannukset eivät ole edullisimmasta päästä. Selänne kuitenkin ansaitsi jääkiekkouransa aikana kymmeniä miljoonia euroja, joten lompakosta varmasti löytyy aina rahat korjauskuluihin.

Cheek – BMW 530d Gran Turismo

BMW 530d Gran Turismo on räppärinä tutuksi tulleen Cheekin valinta menopeliksi. BMW 530d Gran Turismo on ylellisen näköinen sekä ulkoa että sisältä. 3,0-litrainen dieselmoottori tuottaa 265 hevosvoimaa ja erinomaisen ajettavuuden ansiosta autolla on viihtyisää kurvailla vaikka Lahdesta Lappiin.

Sisätiloissa Cheekillä on nahkaverhoilua ja huippuluokan viihdejärjestelmä. Tilavassa autossa on myös tilava tavaratila. Väriltään Cheekin auto on musta.

Myös Ilari Sahamies ja Joonas Donskoi luottavat nopeisiin autoihin

Pokerin pelaajana tunnetuksi noussut Ilari Sahamies omistaa esimerkiksi Ferrari F430:sen. 4,3-litrainen V8-moottori saa aikaiseksi 490 hevosvoimaa ja 465 Nm:n väännön. Autolla ehtiikin 0–100 km/h noin 4 sekunnissa.

Jääkiekkoilijana NHL:ssä pelanneen Joonas Donskoin autotallista puolestaan löytyy esimerkiksi legendaarinen Porche 911. Joonas Donskoi on monessa haastattelussa kertonut myös osaavansa korjata autojaan etevästi ja pystyy ainakin vaihtamaan ainakin kaikki yleisimmin vaihdettavat varaosat itse.