Esikatselussa Scalebound

24.08.2015

Toimintaroolipeli Scalebound oli yksi Microsoftin Gamescom-messuilla esittelemistä tulevista Xbox Onen yksinoikeuspeleistä. Ensi vuonna julkaistavan lohikäärmeseikkailun takana ovat Platinum Games -pelistudio sekä arvostettu mestariohjaaja Hideki Kamiya (Okami, Devil May Cry, Bayonetta). Lehdistölle näytettiin teoksesta trailerin lisäksi varhaisen alpha-vaiheen pelikuvaa ohjaajan itsensä esittelemän lyhyen demon muodossa.

www-Scaleboundprevikka1

Scaleboundin taustatarinassa tavallinen jamppa nimeltä Drew siirtyy toistaiseksi vielä epäselväksi jääneestä syystä nykyajasta lohikäärmeitä ja muita jättiläishirmuja kuhisevaan Draconisin fantasiamaailmaan. Siellä hän ystävystyy uljaan Thuban-lohikäärmeen kanssa ja näiden välille muodostuu yhteys, joka ajaa heidät yhdessä taisteluun Draconisin ja meidän maailmamme tulevaisuudesta. Ulottuvuuksien välinen siirtymä jättää jälkensä tarinan sankariin, mikä antaa hänelle uusia taitoja, kuten kyvyn muuntautua eräänlaisen ihmislohikäärmeen muotoon.

Kamiya tunnetaan tiukoista kolmannen persoonan toimintapeleistään. Scaleboundin tapauksessa hän vaikuttaisikin jatkavan hyväksi havaitulla linjallaan. Tällä kertaa pakettiin on lisätty avoin fantasiamaailma, roolipelielementtejä sekä pelaajan puolella taisteleva valtava lohikäärme. Ohjaajan mukaan Drewn ja Thubanin välinen yhteys on keskeinen osa pelikokemusta, sillä parivaljakon yhteistoiminta on avain menestykseen. Tekoälyn ohjaama jättiläispeto liikkuu taistelun tuoksinassa oman mielensä mukaan, mutta sille voi ehdottaa asioita, kuten mihin liikkua seuraavaksi tai kenen kimppuun hyökätä. Osa vastustajista on myös yksinkertaisesti liian kovia paloja sankarin yksin hoideltavaksi, joten lohharin on syytä pehmentää niitä ennen kimppuun ryntäämistä. Drew puolestaan pienikokoisena havaitsee helpommin jättiläismäisten hirviöiden heikot kohdat ja pääsee iskemään niihin. Toiminnasta tuli hyvällä tavalla mieleen parin vuoden takainen roolipeli Dragon’s Dogma.

www-Scaleboundprevikka2

Draconisin maailmaa hallitseva elementti on pulse-energia, jota Drew pystyy hyödyntämään erikoiskykyjensä käyttövoimana. Vihollisten kukistamisesta saatavan energian määrää kannattaa pitää silmällä, jotta kykyjään pääsee hyödyntämään oikeissa tilanteissa. Vihujen viimeistely kannattaa hoitaa pääasiassa itse, sillä Thuban tuhoaa vihollisensa niin perusteellisesti, ettei niistä jää jäljelle energiaa eikä pelimaailman valuuttana käytettäviä jalokiviä. Jalokiviä käytetään uusien aseiden ja panssareiden hankintaan sekä taistelussa vaurioituneiden varusteiden korjaamiseen. Kamiya kertoi lisäksi, että myös lohikäärmeen varustuksen ja ulkonäön kustomointiin on luvassa paljon vaihtoehtoja.

Nähdyn perusteella kyseessä on juuri niin näyttävä toimintapeli kuin tekijältään voi odottaa. Demon lopussa paljastettu yhteistyötila lupailee myös eeppisiä mättöjä, kun neljä pelaajaa käy lohikäärmeidensä kera vihollisten kimppuun. Tämän lyhyen esittelyn perusteella ei kuitenkaan pysty vielä sanomaan paljoakaan hahmoista tai pelin juonesta. Vaikka Scalebound ei onnistunutkaan pomppaamaan odotuslistan kärkeen, herättivät lupaukset laajasta ja avoimesta pelimaailmasta ainakin tämän pelaajan mielenkiinnon.

Jaakko Koivurinta