Spartalaissoturi Kratos on jälleen hyvin hyvin vihainen, ja nyt palataan ajassa taaksepäin, sillä kyseessä on jatkon sijaan esiosa. God of War: Ascension vie pelaajan Kratoksen tarinan alkulähteille.
Como tapasi Los Angelesissa Sony Santa Monica Studios -peliyhtiön johtavan suunnittelijan Jason McDonaldin, joka kertoi yksinoikeudella mitä peli pitää sisällään.
Kratoksen hahmo on uudessa pelissä nuorempi. Miten se vaikuttaa peliin?
– Tässä pelissä hahmo on tosiaan hieman erilainen. Aiemmissa God of War -peleissä Kratos on ollut hirviömäisempi hahmo, joka tappaa kaiken mitä vastaan tulee. Nyt Kratos ei ole sellainen. Mukana on tuskaa, joka teki hänestä miehen, jollaisena hänet tunnetaan.
Kratoksen näkyvin piirre onkin tähän asti ollut viha.
– Nyt häntä ei aja eteenpäin pelkästään viha vaan myös epätoivo. Hän haluaa päästä eroon tuskastaan, ja se tekee hänestä hirviön.
Väkivaltaa ja toimintaa on siis jälleen luvassa. Entä mitä uutta?
– Pelissä on useita eri aseita, joita voi nostaa maasta. Lisänä on erilaisia elementtejä, jotka muuttavat veisten käsittelyä. Mukana on myös mittari, josta näkyy miten Kratos taistellessaan kerää raivoa.
Entä jos kaipaa muutakin kuin pelkkää raivontäyteistä toimintaa?
– Peliin pääsee helposti sisälle, ja se näyttää henkeäsalpaavan komealta. Vaikka tappelut eivät kiinnostaisi, niin visuaalisuus ja animaatio ovat nautittavaa katseltavaa.
On varmaan vaikeaa keksiä jokaisen peliin jotain uutta. Vieläkö varastossa riittää ideoita?
– Se on haastavaa. Jokaisen projektin alussa on tehtävä päätös siitä halutaanko jatkaa ja löydetäänkö peliin mitään uutta. Toistaiseksi olemme olleet siinä mielessä onnekkaita, että joka kerta on ilmaantunut uusia innostavia ideoita.
Jussi Huhtala
God of War: Ascension ilmestyi 15.3.2013