Räiskintäpelien jättiläiset, Battlefield ja Call of Duty -pelisarjat, saavat uuden kilpailijan!
Titanfall on verkossa pelattava moninpeli, jossa on kuitenkin myös yksinpelielementtejä. Kaukaisille sodanrepimille seuduille sijoittuva, sulavalla 60 kuvan sekuntivauhdilla pyörivä peli on sci-fi-painoitteinen, joten siinä ei tyydytä pelkästään maan tasalla juoksemiseen. Pelaajan hahmolla on nimittäin varusteena pieni rakettireppu, jonka avulla onnistuvat suuretkin hypyt esimerkiksi talon katolta toiselle. Hahmolla voi myös tehdä pieniä seinäkävelyjä.
Taistelun melskeessä pelaajalla on mahdollisuus hypätä Titaanin suojiin. Tällä yli seitsemänmetrisellä vahvasti panssaroidulla mechalla on huomattava tulivoima. Se saa ympärillä pyörivän jalkaväen vaikuttamaan kärpäsiltä. Ketterissä mechoissa on kuitenkin myös heikkoutensa, ja sotilailta löytyy aseita niiden tuhoamiseen. Kun mecha vetelee viimeisiään, singahtaa pelaaja heittoistuimen avulla pakoon ja palaa jaloin käytävään taisteluun – ellei sitten joku vastustajista ehdi ampua taivaalta putoavaa sotilasta.
Jalkaisin ja Titanin ohjaksissa käytävien taisteluiden kombinaatio vaikutti päällepäin erittäin toimivalle, mutta sai myös miettimään miten pelattavuus niiden välillä sujuisikaan. Tästä saatiin kuitenkin selvää, kun Como pääsi iskemään kätösensä peliin.
Testisession aluksi pelin edustaja kertoi hahmoluokista ja toisistaan poikkeavista mechoista. Molempia löytyy kolme erilaista, ja niillä kaikilla on eri varustus.
Taistelun käynnistyttyä oli ensimmäisten minuuttien fiilis sekava: meininki vaikutti lähinnä kaaosmaiselta, mutta toisaalta hahmo liikkui kuin ajatus. Pelattavuus oli täydellistä, sillä sen omaksui välittömästi, eikä sormi-suuhun-tilanteita sen puoleen ilmaantunut.
Ensimmäinen peli meni lähinnä aseiden tehojen selvittelemisessä ja pitkien hyppyjen harjoittelemisessa. Taistelun keskellä on ihmispelaajien lisäksi tietokoneen ohjaamia sotilaita, joista saa suhteellisen helppoa tykinruokaa – ja toisaalta myös vähemmän pisteitä. Niiden lisääminen peliin oli kuitenkin hyvä ratkaisu, sillä nyt kentillä on säpinää joka nurkassa.
Toisen pelin aikana aloin ymmärtämään, miten mahtavasta kokonaisuudesta onkaan kyse. Ympäristön hyödyntäminen rakettirepun avulla avasi mainioita mahdollisuuksia esimerkiksi hypätä talon toisen kerroksen ikkunasta sisälle, suoraan vihollisen selän taakse. Myös mechojen tuhoaminen erilaisilla taktiikoilla oli erittäin tyydyttävää. Pelin tahti paljastui hillittömäksi ja äärimmäisen adrenaliininosteiseksi!
Pelisession jälkeen pulssini oli todennäköisesti tuplaantunut, niin innoissani olin. En epäile, etteikö tässä olisi ensi vuoden kovin räiskintäpeli!
Titanfall ilmestyy Xbox 360:lle, Xbox Onelle ja PC:lle kevään 2014 aikana.
Tom Kajaslampi