Juhan viikko Danske Bankin kanssa päättyi kivikauteen: ”Tätä en olisi unissanikaan uskonut”

Juha joutuisi matkustamaan satojen kilometrien päähän konttoriin maksamaan laskujaan.

04.07.2025

Kun Danske Bank ilmoitti tällä viikolla mobiilimaksamisen ongelmista, asiakkaille kerrottiin melkoisen pian, että häiriö on saatu ratkaistua.

Länsisuomalainen Juha huomasi kuitenkin varsin nopeasti, että näin ei ainakaan hänen kohdallaan ollut. Hänen Danske-ID:nsä eli tunnistussovelluksensa temppuili. Ei muuta kuin soittamaan Dansken iloiseen asiakaspalveluun.

Ensimmäinen asiakaspalvelija neuvoi poistamaan sovelluksen kokonaan ja lataamaan sen uudelleen ja tyhjentämään myös puhelimen välimuistin. Neuvot otettiin käyttöön, mutta tulos ei muuttunut: sovellus latautui kyllä uudestaan, mutta se ei käynnistynyt.

– En saanut Danske ID:tä aktivoitua. Puff. Se vain katosi näytöltä melkein heti avaamisen jälkeen, Juha kertoo.

Vian arveltiin olevan Dansken päässä – kuinkas muuten, kaikki oli aiemmin pelittänyt vuosia ihan ok. Juhaan luvattiin olla yhteydessä, mutta vielä seuraavanakaan päivänä tilanne ei ollut edennyt. Juha soitti uudelleen ja asioi toisen asiakaspalvelijan kanssa. Ratkaisua ei edelleenkään löytynyt, mutta homman kerrottiin olevan selvityksessä.

– Nyt ei siis ole mitään tietoa, miten asia hoidetaan. Ongelmat alkoivat kolme päivää sitten, Juha murehtii.

Siirtymä keskiajalle

Tekniset ongelmat eivät ole pankkimaailmassa ennenkuulumattomia, mutta Juhan kohdalla niiden vaikutus konkretisoitui tavalla, jota voisi kuvailla ankaraksi aikamatkaksi menneisyyteen.

– Hieman jo naurattaa, mutta minulle ehdotettiin niin sanottua mummonappia, eli laitetta, josta saa tunnusluvun. Sen postitus kestäisi viikon.

Toinen vaihtoehto olisi hoitaa maksuja konttorissa.

-Miettikää nyt! Juha naurahtaa.

-Nyt niitä konttoreita, joita on lakkautettu kuin pipoa, tarvittaisiin. Sain kuulla, että paikan päällä maksuasioita voisi hoitaa kuulemma enää Helsingissä ja Tampereella – useiden satojen kilometrien päässä meiltä. Nekin olisivat avoinna vain parina päivänä viikossa.

– Tässä vaiheessa tuntuu siltä kuin olisin palannut kivikaudelle. Tätä en olisi unissanikaan uskonut. Kiitos digiaika, Juha huokaisee.

Juha kertoo tapauksen olevan oiva osoitus siitä, miten haavoittuvaa pankkiasiakkaan elämä voi olla yksittäisen sovelluksen toimimattomuuden vuoksi. Ilman Danske ID -sovellusta asiakas on käytännössä ulkona verkkopankistaan – ainakin laskujen maksun suhteen.

-En myöskään pääse Vero.fi:hin.

Sen minkä hän oppi on, että nyt hän aikoo ottaa käyttöön niin sanotun mobiilivarmenteen, josta voi olla joissakin tapauksissa hyötyä.

-En myöskään hauku sinänsä pankkia. Kaikkea voi tapahtua it-maailmassa. Ja asiakaspalvelijat olivat huippuja molemmat, Juha liennyttelee.

Lue myös: Tilaa Comon uutiskirje ja tiedät mistä kahvitauolla puhutaan! Nappaa kotimaan tv-vinkit ja puheenaiheet suoraan sähköpostiin tästä.