Haaga-Helia ammattikorkeakoulun journalismiopiskelijat julkaisivat maanantaina 28.4. avoimen kirjeen. Siinä he haastoivat medioiden toimitukset ja toimittajat ottamaan käyttöön niin kutsutun aikaleiman sosiaalisessa mediassa julkaistaviin uutisvideoihin.
Samalla he vaativat, että Julkisen sanan neuvoston kannatusyhdistys Jusanek päivittää journalistin ohjeet vastaamaan tätä digitaalisen ajan haastetta.
Kirjeen viesti oli selkeä: ilman aikaleimaa vanhat uutiset voivat levitä uudelleen ja hämätä katsojaa, jolloin uutisten ajankohtaisuus ja journalistinen luotettavuus vaarantuvat.
Homma toimi
Jo muutamassa päivässä useat mediat ovat reagoineet kampanjaan. MTV Uutiset, Kauppalehti ja Seiska ovat ottaneet aikaleimat käyttöönsä, ja Helsingin Sanomat sekä Yle ovat ilmoittaneet seuraavansa perässä.
-On ollut vaikuttavaa nähdä, kuinka nopeasti yleisö ja mediatalot ovat tarttuneet asiaan. Tämä osoittaa, että myös journalismin opiskelijoiden havaintojen perusteella voidaan päivittää journalismin pelisääntöjä. He ovat kuitenkin tulevia journalismin tekijöitä, tutkintojohtaja Kaijaleena Runsten Haaga-Heliasta iloitsee.
Lue myös: ”Miksi tämä ei mene nyt autoilijoille kalloon”, kiroaa suomalaismies – syystä