Sisä-Suomen poliisilaitoksessa toimiva tietoverkkoavusteisten rikosten tutkintayksikkö on havainnut verkkopetosrikollisuudessa uuden huolestuttavan ilmiön ja kertoo siitä kansalaisille.
Uusi huijaustyyli on kolmivaiheinen. Alussa henkilö saa automaattipuhelun esimerkiksi pankin nimissä ulkomaisesta numerosta (+385 joka on Kroatia – ei Suomen +358). Puhelussa kerrotaan asiattomasta maksuliikenteestä verkkopankissa.
Henkilöä pyydetään vahvistamaan, jos hän ei ole itse kyseisiä siirtoja tehnyt. Tämä tapahtuu numeroa painamalla.
Tämän jälkeen puhelu yhdistyy asiakaspalvelijalle, joka kertoo, että henkilön mobiilipankkiin on kirjauduttu tietyn merkkisellä puhelimella ja tehty tilisiirtoja ulkomaille. Soittaja kertoo onnistuneensa poistamaan suuren siirron, mutta pienemmän maksun kanssa on ongelmia, ja henkilöä pyydetään siksi kirjautumaan pankkitunnuksillaan puhelussa luetellulle verkkosivustolle poistaakseen virheellisen maksun omatoimisesti mobiiliavaimella.
Poliisin tiedossa on tässä vaiheessa kolmisenkymmentä vastaavaan tekotapaan sopivaa tapausta huhti-toukokuun ajalta. Ilmiö on aktiivinen eli se jatkuu edelleen, kertoo rikosylikomisario Sakari Tuominen.
Kuinka suojaudut?
Poliisi korostaa, että tietoverkkorikollisuus ja esimerkiksi verkkopankkitunnusten ja muiden tunnistautumistietojen kalastelu on nopeasti kehittyvää toimintaa. Uusia rikoksen toteutustapoja syntyy jatkuvasti ja tämä edellyttää myös kansalaisilta jatkuvaa valppautta.
Verkkopankkitunnusten kanssa tulee olla erityisen tarkkaavainen ja johdonmukainen. Jos henkilö erehtyy syöttämään verkkopankkitunnuksensa valheelliselle sivustolle, rikolliset pääsevät käsiksi tilin tilivaroihin. Näin ollen myös selaimiin syötettyjen verkko-osoitteiden kanssa on syytä olla valppaana; kaikki ei ole sitä, millä se kuulijalle myydään.
Verkkopankkiin kirjautumisen ei tule tapahtua puhelimessa annettujen osoitteiden perusteella, vaan pankkiasioinnissa on hyvä suosia esimerkiksi puhelimessa valmiiksi olevaa sovellusta.