Ketuttaako? Tuote on tarjouksessa kaupan hyllyssä, siinä on tarjouslappu ja kaikkea. Kun menet kassalle, otetaankin täysi hinta. Tai pahimmillaan huomaat tämän vasta kuitista kotona.
Mistä tämä voi johtua? Como tavoitti ex-kauppiaan, joka avautui asiasta. Hän ei kuitenkaan halua puhua asioista nimellään.
-Monesti kyse on kauppaketjulta tietoteitse tulleesta väärästä sanomasta, siis ohjelmointivirheestä. Voi olla, että esimerkiksi jossain kampanjassa joku yksittäinen tuote on jäänyt huomioimatta. Joskus käy taas niin, että tuotteen pitäisi olla alennuksessa kaikille, mutta se onkin vain etu- tai kanta-asiakaskortilla.
Syy ei siis ole kaupassa, vaan ketjun päässä?
-Kaupat valitettavan usein luottavat näihin ketjun sanomiin, eikä niitä ehditä tarkistaa. Sitten virhe näkyy vasta, kun asiakas siitä huomauttaa, ex-yrittäjä toteaa.
Myös kauppojen päässä tapahtuu virheitä.
-Joku kampanja tai alennus on jo poistunut, mutta se tarjouslappu on unohtunut ottaa pois hyllystä.
Huijataanko kuluttajaa tahallaan?
-Ei varmasti. Kyse on aina ohjelmointivirheestä ja inhimillisestä erehdyksestä. Kukaan ei huijaa ketään tahallaan.
Kuluttajan on syytä huomauttaa aina, kun huomaa toimimattoman tarjouksen. Näin estetään lumipalloilmiön syntyminen.