Se aika vuodesta, kun treenimotivaatio sanoo itsensä irti – 3 vinkkiä!

Uudenvuodenlupauksista on jo aikaa kohta puolitoista kuukautta. Mutta älä nuukahda.

Treenaamiselle voi käydä kuten treenaamiselle yleensä käy. Motivaatio romahtaa. Ainakin jos sinulla on ollut ideana tehdä kuntospurtti uutena vuotena. Nyt ollaan jo pitkälti helmikuun puolella. Mnääh, ei sitä kai enää jaksa…

Mutta ei! Tässä kolme vinkkiä, jotka kannattaa huomioida.

Vinkit antoi Marianne Orderud Elixialta.

  • Etsi liikuntamuoto, joka tuntuu hauskalta. Jos treenatessa on hauskaa, on todennäköisempää, että treenimotivaatio pysyy yllä pidempään. Markkinoilla on tarjolla vaikkapa sadoittain erilaisia ryhmäliikuntatunteja, joten jokaiselle löytyy varmasti jotain – aiemmasta treenikokemuksesta ja -historiasta riippumatta.
  • Treenatkaa yhdessä! Treenaamisesta saa maksimaalisen ilon irti, kun treenaa yhdessä ystävän tai kumppanin kanssa. Jos motivaatio alkaa heiketä, on myös paljon vaikeampaa peruuttaa suunnitellut treenitreffit. Tosiasia on, että yhdessä muiden kanssa liikuntaa harrastavat onnistuvat useammin ylläpitämään hyviä liikuntatottumuksia ja harrastavat liikuntaa useammin kuin muut.
  • Suunnittele treenit! Yksi tärkeä tekijä treenaamisen jatkamisen onnistumisessa on suunnittelu. Vuorokausi on yhtä pitkä kaikille, ja jokainen valitsee itse, mitä tekee 24 tunnin aikana. Suunnittele treeniviikkosi etukäteen ja merkitse treeniaika kalenteriisi.

Aiheet:

Aiheeseen liittyvät jutut