Esimerkiksi Facebookin ja Instagramin omistava somejätti Meta lopettaa kaiken poliittisen, yhteiskunnallisen ja vaaleihin liittyvän mainonnan alustoillaan Europpan alueella.
Asetus astuu voimaan EU:n alueella 10. päivä lokakuuta. Asiasta on kertonut muun muassa Yle.
”Asetuksen tavoitteena on helpottaa poliittisten mainosten tunnistamista ja tehdä selväksi, kuka ne on maksanut. Sääntely sai alkunsa huolesta disinformaation ja ulkopuolisen vaikuttamisen lisääntymisestä EU:n vaaleissa”, Yle kertoo sivuillaan täällä.
Jatkossa poliittiset mainokset on merkittävä selkeästi. Lisäksi mainoksen yhteydessä on ilmoitettava, kuka sen on rahoittanut ja paljonko mainontaan on käytetty rahaa. Metan mielestä sääntely aiheuttaa haittaa eurooppalaisille. Metassa ollaan sitä mieltä, että säädös heikentää äänestäjien mahdollisuuksia saada kattavaa tietoa.
Säädös ei kuitenkaan estä poliitikkoja tai vaaliehdokkaita jakamasta poliittista sisältöä. He eivät vain voi mainostaa sitä rahalla. Meta lupaa, että poliittista keskustelua saa käydä vanhaan tyyliin sen omistamilla alustoilla.
Lue Ylen uutinen asiasta täältä.