Arvostelussa pirteä ja iloinen Yoshi’s New Island

06.05.2014

Nintendo on ottanut viime vuosina askeleen perinteisempään suuntaan, kun lähes jokainen rakastettu pelisarja on kokeillut siipiensä kantavuutta kaksiulotteisten tasoloikkien saralla. Miltei neljännesvuosisadan ikään ehtineen Yoshin uusin seikkailu ei tee poikkeusta, vaan luottaa leppoisan ja pirteän tunnelman voimaan sivusta kuvattuna hyppelynä. Japanilaisyhtiön käsikonsoleille julkaistu Yoshi’s New Island ei ehkä yllätä, mutta kokonaisuus osoittautuu silti viihdyttäväksi paketiksi.

Tällä kertaa Yoshin seikkailu käynnistyy, kun vauvaikäistä Mariota kuljettavan haikaran matka pysähtyy yllätyshyökkäykseen. Kun muksut pitäisi saada kerta viedyksi kotiin, lähtee ystävällismielisen dinosauruskylän ratsuväki seikkailemaan pitkin maailmaa taapero selässään. Tämä onkin pelin mielenkiintoisin niksi, sillä vaikka pelaaja ohjastaakin Yoshia läpi tarinan, seikkailun keskiössä on Baby-Marion suojeleminen. Viholliskaartin iskut saavat vauvan karkaamaan ilmojen teille, mistä lapsukainen täytyy pelastaa aikarajan puitteissa. Rotkot ja kuilut koituvat kuitenkin välittömästi tappaviksi, mikä aiheuttaa muutoin helpohkoon tasoloikintaan räikeitä vaikeusastepiikkejä. Myös välitallennuspisteet olisivat kaivanneet hiomista, sillä muutamassa kohdin kuolema vie sankarikaksikon lähes koko kentän alkuun.

Yoshilla on takataskussa muutamia niksejä, joilla kokonaisuus eroaa massasta. Näkyvin erikoisuus on mahdollisuus muuttaa syödyt viholliset muniksi, joita voi hyödyntää aseina tai ratkaisuina yksinkertaisiin pulmiin. Toisena eroavaisuutena dino pystyy pidentämään hyppyjään potkimalla itseään eteenpäin hivenen liitelyn tapaan. Yoshi pystyy myös muuttumaan muutamissa kentissä erilaisiksi kulkuvälineiksi, joiden avulla täytyy päästä maaliin aikarajan puitteissa. Liiketunnistusta hyödyntävät osuudet eivät ole ohjattavuudeltaan ihan niin tarkkoja kuin voisi toivoa, mutta konsolin kääntelyä vaativat pätkät ovat kaikkinensa silti piristävä lisä perinteiseen hyppelemiseen.

Kymmenisen tuntia kestävä seikkailu on jaettu useaan eri maailmaan, jotka koostuvat muutamasta lyhyestä kentästä. Alueille on piilotettu useampi kerättävä esine tuomaan uudelleenpeluuarvoa, ja paikkoja joutuukin kaiken löytämiseksi nuohoamaan todella tarkasti. Kätköjä on jos jonkinlaisia, sillä esimerkiksi näkymättömät pilvet paljastuvat vasta niihin osuessa. Onneksi salaisuudet ovat sangen loogisissa paikoissa, joten turhautuminen ei pääse yllättämään perfektionistia.

Yoshi’s New Islandin tärkeimmät elementit ovat pirteys ja iloinen tunnelma. Eri maailmat ovat pastellivärein maalattuja, ja seikkailusta huokuva fiilis vetää väkisinkin hymyn huulille. Nintendon sarjoille ominaiset elementit paistavat pitkin poikin peliä. Komean ulkoasun rinnalla musiikkipuolen pyrkimyksen ymmärtää, mutta valitettavasti sävellykset eivät vain toimi millään muotoa. Tympeä tiluttelu muistuttaa lähinnä täysin puihin menevää tarhaikäisten lasten kevätkonserttia.

Yoshi’s New Island on kaikkinensa toimiva ja varma tasoloikka. Siinä on pieniä puutteita tasapainotuksessa sekä äänimaailmassa, mutta kokonaisuus kääntyy silti vahvasti plussan puolelle. Käsikonsoleilla ei ole koskaan liikaa hyvin toteutettuja perinteisiä hyppelyitä. Vaikka parempiakin julkaisuja on tarjolla, on vihreän dinosaurusystävän uusimman seikkailun hankkiminen oiva päätös.

Ikäraja: 3
Saatavilla: Nintendo 3DS