Battlefield 4: yksinpelikampanjan korkeammat panokset

27.03.2013

Comon pelitoimittajat kävivät Tukholmassa DICEn toimitiloissa grillaamassa Battlefield 4:n general manageria, Karl-Magnus Troedssonia, yksinpelikampanjan saloista. Troedsson oli puheissaan yllättävän avoin, vaikka pelin julkaisuun on vielä hyvä tovi.

MONINPELIMÄINEN YKSINPELI

-Olemme pyrkineet tuomaan Battlefield 4:n kampanjaan moninpelin tuntua, Troedsson aloittaa. -Dynaaminen ympäristö hahmoineen muokkaantuu pelaajan pelityylin mukaan. Pelaaja voi siis esimerkiksi rällätä jeepillä eteenpäin tai napata kiväärin ja hiiviskellä vihollisia sniputellen. Halusimme, että jokainen pelikerta on ainutlaatuinen ja että se on pelaajasta itsestään kiinni. Kyseessä ei ole ”avoimen maailman peli”, mutta kaikkia tilanteita ei ole skriptattu etukäteen. Tarina on lineaarinen, eikä varsinaisiin tapahtumiin – tai loppuratkaisuun – voi vaikuttaa, mutta muutoin tämä tuntuu hyvin avaralta, hieman Battlefield: Bad Company 2:n kampanjan tyylisesti.

PANOSTUS TARINAAN

Pelin tarina on vakuuttava ja tarkasti käsikirjoitettu. Koska pelkillä suurilla räjähdyksillä ei ole mitään merkitystä jos ei välitä itse hahmoista, on niihin panostettu täysillä. Peli on synkkä, mutta mukana on myös keventäviä aineksia. Battlefield: Bad Company -tyyliseen läpänheittoon ei ryhdytä, vaan huumoria tuodaan esille muilla tavoilla, jopa abstraktiin tyyliin. Zombeja ei pelissä kuitenkaan nähdä.

TAUSTALLA INTOHIMO

Troedsson kertoo, että ihmiset ovat enemmän kiinnostuneempia yksinpeleistä kuin mitä yleisesti luullaan: -Halusimme luoda hienon kampanjan. Yleensä pelintekijöitä haukutaan innovaation puutteesta, mutta me näemme sen erilaisena käsitteenä. Se, että teemme tuttuja juttuja paremmin kuin aiemmin, on meistä innovointia. Tekijätiimi on todella intohimoinen ja teemme kaikkemme hienon pelikokemuksen eteen.

Entä mitä sitten ovat tekijöidenkin markkinointipuheissaan usein mainitsemat Battlefield-hetket? -Me emme luo näitä hetkiä, vaan tavallaan annamme niiden tapahtua. Rakennamme maailman ja täytämme sen työkaluilla, joilla pelaajat voivat toteuttaa itseään. Tämän jälkeen on vain pelaajien mielikuvitus rajana ja internetiin tulvii videoita ja kuvia näistä ainutkertaisista hetkistä, Troedsson päättää.

Eiköhän näitä hetkiä tulla syksyllä näkemään ja runsaasti!

Tom Kajaslampi & Jaakko Koivurinta