Uuden Star Wars -pelin johtava tarinasuunnittelija: ”Toivoin vain tekeväni kaiken oikein”

04.07.2016

Tähtien sota palaa viiden hiljaisvuoden jälkeen LEGO-palikoiden maailmaan. LEGO Star Wars: The Force Awakens on esikuvansa juonta suhteellisen tarkasti seuraava koko perheen seikkailupeli täynnä oivaltamisen iloa ja piilotettuja salaisuuksia.

Como kävi Billundin Legoland-huvipuistossa haastattelemassa pelin johtavaa tarinasuunnittelijaa Graham Goringia.

LEGOStarWarsTheForceAwakens-interv2

Olet aiemmin työskennellyt muun muassa LEGO Harry Potter -pelin parissa. Star Wars on kuitenkin nimenä ja aiheena vieläkin isompi, ja sen fanit ovat varsin anteeksiantamattomia. Olitko peloissasi aloittaessasi projektin?

– Tämä on ensimmäinen Star Wars -pelini, joten kyllä: olin melko kauhuissani. Toisaalta olin myös hyvin innoissani saadessani mahdollisuuden kirjoittaa uutta dialogia Han Sololle! Olin äärimmäisen tarkka yksityiskohdissa ja vietin runsaasti aikaa Wookieepedian parissa. Toivoin vain tekeväni kaiken oikein, koska tiedän kyllä kuulevani perästä, jos jokin asia särähtää Star Wars -fanien korvaan. Heh, tässä sitä itse asiassa odotellaankin jo tappouhkausten vyöryä!

Mutta vakavammin: kyseessä on LEGO Star Wars eikä mikään Episodi VIII -elokuva. Homman on siis voinut ottaa hieman rennommin. Star Wars oli ensimmäinen elokuva, jonka näin lapsena, ja se on syy miksi rakastan sci-fiä. Oli aivan mahtavaa päästä työskentelemään sen parissa.

LEGOStarWarsTheForceAwakens-interv3

Kuinka vapaat kädet sinulla oli pelin suunnittelussa?

– Lucasarts antoi meille hahmoihin liittyviä taustatietoja ja vinkkejä. Niiden perusteella pääsimme täydentämään tarinaa kohtauksilla, joita ei ole itse elokuvassa. Sain itse asiassa yllättävän suuren vapauden toteuttaa noita kohtauksia ja niihin liittyviä välivideoita. Tämä johtunee siitä, että olemme työskennelleet LEGO-pelien parissa yli yksitoista vuotta ja välillemme on muodostunut syvä luottamus. Toki he tarkistavat kaiken mitä kirjoitan, mutta se on vain hyvä asia, ettei mukana ole ”lipsahduksia”.

Pelissä on viittauksia aiempiin Star Wars -elokuviin ja faneja ajatellen mukana näyttäisi olevan yllätys jos toinenkin.

– Kyllä! Ujutimme mukaan runsaan määrän ”pääsiäismunia” pelaajien iloksi – niitä pitää vain osata etsiä. Tasojen läpäisyn jälkeen avautuva free play -moodi on se, jossa LEGO-pelien hauskuus piilee, ja sen kautta pelaajat törmäävät mitä hauskimpiin vitseihin.

LEGOStarWarsTheForceAwakens-interv4

LEGO-pelit ovat parhaimmillaan, kun konsolin äärellä on kaksi pelaajaa. Lisäksi ne soveltuvat kaikenikäisille lapsista aikuisiin. Kuinka paljon ajattelit käsikirjoitusvaiheessa pelin yleisöä ja sitä, minkälaiset vitsit heihin toimisivat?

– Rakastan kirjoittaa kaheleita hahmoja ja todellakin toivon, että ne toimivat kaiken ikäisille. Pelissä on runsaasti slapstick-huumoria ja hassuja animaatioita, jotka varmasti purevat lapsiin. Mutta mukana on myös kilttejä, aikuisempaan makuun soveltuvia juttuja. Juttuja, jotka nuoremmat pelaajat ymmärtävät ehkä vasta myöhemmin palatessaan uudelleen pelin pariin.

Ujutitko itsesi peliin, joksikin hahmoksi tai…

– En. Sen sijaan pelissä on muutama oikea ja tunnistettava henkilö, joita en kuitenkaan tässä paljasta…

LEGO Star Wars: The Force Awakens on nyt kaupoissa ja saatavilla seuraaville alustoille: 3DS, Mac, PC, PlayStation 3, PlayStation 4, PlayStation Vita, Wii U, Xbox 360 ja Xbox One.

Tom Kajaslampi

Lisää luettavaa