Digiasiantuntija varoittaa Danske Bankin huijauksesta: ”18. maaliskuuta alkaen…”

Uudenlainen huijaus kehissä.

22.03.2024

Uusi Danske Bank -huijaus yrittää vaihtaa tunnuksesi, varoittelee Suomen Telemarkkinointiliitto.

Huijausviestit ovat pankkien jokapäiväinen riesa. Tästä ongelmasta kärsii myös Danske Bank. Viime aikoina sähköpostitse on lähetetty mahdollisille uhreille viestiä, jossa todetaan, että 18. maaliskuuta alkaen asiakkaan kirjautumistiedot ovat muuttuneet. Viesti kuuluu näin:

”Et voi enää muodostaa yhteyttä asiakasalueellesi tilinumerollasi ja vanhalla salaisella koodillasi. Sinun on nyt käytettävä uutta internet-tunnustasi. Uuden tunnuksesi saat selville asiakasalueellesi. Terveiset, ©DanskeBank 2024.”

Huijausviesti on, kuten usein, hieman huonoa suomea. Tämäkin asia tulee muuttumaan tulevaisuudessa tekoälyhuijausten myötä. Kielestä tulee virheetöntä.

Huijauspostin mukana on linkki, jota ei kannata missään nimessä avata, it-asiantuntija Arto Isokoski varoittelee.

Kilpi-sovelluksen kehittäjä ja Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n toiminnanjohtaja Isokoski korostaa, että:

-Pankkiin kirjaudutaan vain pankin omilta sivuilta, ei viestinä tulleiden linkkien kautta. Pankit eivät lähettele linkkejä.

Lisää luettavaa