CMX on avautunut harvinaisen valaisevin esimerkein artistien toimeentulohuolista nykypäivänä.
Kun muut tunkevat julkisuuteen diibadaapaa yleisellä tasolla, A.W. Yrjänä vääntää rautalangasta ja käyttää esimerkkinä sitä ihteesä: rahaa.
– Kymmenentuhannen kappaleen levymyynti on nykyään ihmesaavutus. (…) Eli jos levy myy yli kymmenen tuhatta, voi tekijäkin saada siitä jo jotain palkkiota. (…) Meidän edellinen albumimme Iäti myi 10 800 kappaletta ilmestymisvuonnaan, vaikka oli listaykkönen ilmestyessään. Mä sain siitä kolme tonnia rojalteja, mies kirjoittaa blogissaan.
Sama logiikka koskee kuulemma keikkailua. Jos kolmensadan hengen klubi on täynnä kympin lipuilla, on bändi vielä miinuksilla kulujen vuoksi, jotka vaikkapa CMX.llä ovat keskimäärin 4 500 euroa per keikka.
– iTunesin kautta menee Suomessa joitain satoja levyjä vuosittain. Spotifystä voin kertoa, että tilityksen mukaan edellisen albumimme singleä Linnunrata oli kuunneltu sitä kautta 400 000 kertaa. Tilitys oli kokonaista viisikymmentä euroa.
Yrjänä iskostaa kalloon, että näkyvätkin artistit tienaavat tänä päivänä vain ehkä viidesosan siitä mitä vielä kymmenen vuotta sitten.