HUSin, Helsingin yliopiston sekä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tutkijoista koostuva tutkimusryhmä on kartoittanut ja raportoinut lukion ekaluokkalaisten tyttöjen somen- ja kännykän käyttöä.
Tulokset ovat hurjia.
Tutkimukseen rekrytoitiin mukaan 1164 pääkaupunkiseudulla lukion aloittavaa 15–16-vuotiasta tyttöä 21:sta sosioekonomisesti erilaisesta lukiosta. He edustivat 59 prosenttia tutkimukseen osallistuneiden lukioiden tytöistä ja hieman yli 29 prosenttia koko pääkaupunkiseudun lukion 1. vuosiluokan tytöistä.
Keskimääräiseksi ruutuajaksi tytöille kertyi päivässä 5,8 tuntia, josta someen meni 3,9 tuntia. Neljätoista prosenttia tytöistä vietti aikaa sosiaalisen median parissa 6 tuntia tai enemmän.
Joka kuudennella tutkimukseen osallistuneista täyttyivät mahdollisen sosiaalisen median riippuvuuden kriteerit ja nämä olivat yhteydessä huonompaan mielenterveyden ja hyvinvoinnin kokemukseen. Yli kolmannes nuorista ylitti rajan mahdolliselle ahdistushäiriölle.
Tutkimuksessa selvisi, että päivittäinen aika sosiaalisessa mediassa oli yhteydessä alempaan peruskoulun päättötodistuksen keskiarvoon, korkeampaan sosiaalisen median riippuvuuteen, korkeampaan ahdistuksen tasoon ja huonompaan kehonkuvaan.