Tekoälyllä varustetut IT-huijarit näyttivät kyntensä Black Weekillä – ja nyt käy kiivaana joulun ja sen jälkeisen aleryppään verkkokauppa.
Tässä ohjeet kuinka selviät verkkokauppahulinoista kuivin jaloin.
1. Käytä monivaiheista tunnistautumista
Se tarkoittaa, että henkilöllisyytesi varmistetaan kahta tai useampaa eri tunnistautumistapaa käyttämällä. Vaikka rikollinen saisi tietoonsa käyttäjätunnuksesi ja salasanasi, palveluun ei pääse kirjautumaan ilman lisätunnistetta. Palvelut, joissa on henkilö- tai maksutietoja, kannattaa aina suojata monivaiheisella tunnistautumisella.
2. Älä lähetä kuvia henkilöllisyysasiakirjoistasi tuntemattomalle
Tähän virheeseen on moni langennut kohtalokkain seurauksin. Tarkkana siis henkilökohtaisten tietojesi kanssa!
3. Yhteystietona pelkkä sähköposti herättää epäilyksiä
Jos verkkokauppa ilmoittaa ainoaksi yhteystiedokseen sähköpostiosoitteen tai yhteydenottolomakkeen, suhtaudu siihen varauksella. Huomio! Pankit tai viranomaiset eivät pyydä asiakkaitaan kirjautumaan verkkosivuilleen sähköpostitse. Älä klikkaa minkään viestin sisältämää linkkiä!
4. Tarkista verkko-osoite
Älä mene verkkokaupan sivuille hakukoneen tai viestinä tulleen linkin kautta, vaan kirjoita oikea osoite selainrivillesi.
5. Käytä luottokorttia
Maksa luottokortilla. Jos olet joutunut huijauksen kohteeksi, voit vaatia hyvitystä luottokorttiyritykseltä.
Entä jos kuitenkin käy niin, että joudut huijatuksi?
Kilpi-sovelluksen kehittäjä Arto Isokoski Suomen Telemarkkinointiliitosta muistuttaa, että häpeän tunnetta inhimillisestä virheestä ei kannata tuntea.
-Tärkeintä on huijatuksi tullessa toimia ripeästi ja ottaa yhteyttä pankkiin sekä tehdä rikosilmoitus.