Lääkäri murtaa myytit selkäkivuista: Lähde liikkeelle

Selkä tykkää liikunnasta.

07.03.2020

Fysiatrian erikoislääkäri toteaa, että selkäkipuisen pitää liikkua eikä maata sängyn pohjalla. Hän on blogannut 8 väitettä ja kertonut, ovatko ne tarua vai totta. Lotta Kuusinen on Terveystalon erikoislääkäri ja fysiatri.

Kipeällä selällä ei saa liikkua.
Tarua – liikunta tekee hyvää kipeälle selälle. Selkäranka on kropan voimakkaimpia rakenteita, eikä se mene rikki arkiliikkumisesta. Liikkeelle lähtö voi tehdä kipeää, mutta kipu helpottaa usein kudosten lämmetessä. Apuna voi tarpeen mukaan käyttää tavallisia kipulääkkeitä. Uskalla siis liikkua, paikoilleen jääminen pitkittää ongelmaa!

Selkäkipu on vaarallista
90-prosenttisesti tarua. Selkäkipu on yleisesti ottaen lähes aina vaaratonta. Suurin osa meistä kärsii selkäkivuista jossain elämänsä vaiheessa, ja kivut myös uusivat herkästi. Vain 1–2 prosentissa tapauksista kyseessä on jokin vakava terveyttä uhkaava ongelma.

Selkäkipuja voi esiintyä kaikenikäisillä.
Totta. Eniten vaivoja ilmenee työikäisillä ja ikääntyvillä, mutta myös etenkin paljon urheilevat teinit ovat rasitusvammoille alttiita. Tätäkin nuoremmilla selkäkipuja voi ilmetä.

Selkäkivun aiheuttaja löytyy aina sieltä, missä kipu on.
Tarua. Kivun aiheuttaja voi olla kaukana kipukohdasta. Syy selkävaivoille voi olla esimerkiksi jäykkä lonkka tai vääränlainen tapa askeltaa. Selvittämällä kivun syy siihen voidaan puuttua. Asiantuntijalle kannattaa hakeutua matalalla kynnyksellä.

Teen raskasta työtä, joten minun ei tarvitse kuntoilla vapaa-ajallani.
Tarua, asia on päinvastoin. Mitä raskaampi työ, sitä enemmän pitäisi tehdä töitä kunnon eteen. Jos työ itsessään on raskasta, valmiuksia fyysisen kuormituksen kestämiseen ehjin nahoin tarvitaan tavallista enemmän.

Tupakointi lisää selkäkipuja.
Totta. Tupakan sisältämä nikotiini heikentää verenkiertoa. Selän rakenteet tarvitsevat muiden kudosten lailla happea ja ravinteita. Aineenvaihdunnan heikentyminen vauhdittaa kulumamuutoksia ja lisää lihaksistossa hapen puutteesta johtuvaa kipua. Tupakoinnin lopettaminen on usein tehokas tapa helpottaa selkävaivoja.

Mitä voimakkaampi selkäkipu, sen vaarallisempaa se on.
Tarua. Kivun koettu voimakkuus liittyy kivunsäätelyjärjestemään. Kipukokemus on aina yksilöllinen. Etenkin pitkittyneessä kivussa kivun voimakkuus korreloi usein huonosti ihmisten toimintakyvyn kanssa ja voimakkaanakin koettu selän alueen kipu voi olla täysin vaaratonta.

Ylipaino altistaa selkäkivuille.
Totta ja tarua. Painonhallinta on avainroolissa välilevyongelmien ja pitkittyneiden kipuongelmien osalta. Muille selkävaivoille ylipaino ei tiettävästi erityisesti altista.

Lisää luettavaa