Mysteeri selvisi: Tämän takia vähiten rahaa taloon tuova asiakas valittaa aina eniten

Tiedättehän legendan, joka on oikeasti totta.

Kysy asiaa keneltä tahansa asiakaspalvelijalta. Saat hämmästykseksesi tismalleen saman vastauksen. Se siis oikeasti ON TOTTA.

Vähiten taloon rahaa tuova asiakas valittaa yleensä eniten.

Paljon ostavat eivät.

Mistä on kyse. Kysyimme länsisuomalaiselta nimettömänä pysyttelevältä ravintoloitsijalta, jolla on – hokkus pokkus – järkeenkäypä selitys tilanteeseen.

-Olen järkeillyt sen niin, että paljon rahaa kuluttava asiakas saa aina erityisen hyvää palvelua, usein hän on tuttu henkilökunnalle ja niin edelleen. Ja jos tällainen asiakas saisi huonoa palvelua, hän äänestäisi jaloillaan. Kyllä mekin monesti mietitään, että sitä ja sitä ei ole näkynyt. Mitähän me on tehty väärin, ravintoloitsija naurahtaa.

Entä se dilemma?

-Niin, valittava ja vähän rahaa tuova. Se johtuu siitä, että nämä ihmiset ovat yleensä joko vähävaraisia tai muutoin kitupiikkejä. Summa summarum, he eivät käytä palveluja niin paljon kuin muut. Se ei ole heille arkipäivää. Kun sitten vihdoin lähdetään ”kylille”, homma muuttuu helposti ”elämää suuremmaksi”. Se näkyy kaikessa. Ja tavallaan sen ymmärtää. Siinä missä vakkari tilaa suitsait jotain, joku ”sunnuntailiikkuja” miettii, kyselee ehdotuksia, summailee, pähkäilee. Ja sitten, jos sattuu olemaan sellainen luonne, tekee tikusta asiaa ja valittaa helpommin. Kun ei ymmärrä, että ravintola-annos ei tule pöytään kuten Hesellä, niin saahan siitäkin valituksen aihetta, esimerkiksi, ravintoloitsija toteaa.

Ravintoloitsija korostaa, että asiakaspalvelu on tärkeä asia ja mönkään menemisistä pitää ja saa antaa palautetta.

-Harvemmin käyvillä asiakkailla tämä selkeästi vain korostuu. Kun käyt kerran vuodessa ravintolassa pikkujouluissa, joillakin siihen ladatut epärealistisetkin odotukset purkautuvat ikävästi.

Aiheet: