Suomalaisten suosikkijuomasta kiinnostava tutkimustulos – yhteys rasvaan, lihaksiin ja testosteroniin

Uusi oululaistutkimus.

Julkaistu:

Kahvinjuonnin ja miesten hormonitasojen välillä on löytynyt kiinnostavia yhteyksiä suomalaisessa tutkimuksessa. Runsaammin kahvia juovilla miehillä oli enemmän kokonais- ja biologisesti käytettävissä olevaa testosteronia kuin vähemmän kahvia juovilla.

Oulun yliopiston tutkimuksessa tarkasteltiin yli 2 200:aa Pohjois-Suomen vuoden 1966 syntymäkohorttiin kuuluvaa henkilöä. Osallistujat olivat tutkimushetkellä 46-vuotiaita.

Tutkijat vertasivat kahvinjuontia muun muassa verestä mitattuihin aineenvaihduntatuotteisiin, sydän- ja verisuonitautien aineenvaihdunnallisiin riskitekijöihin, kehonkoostumukseen ja sukupuolihormoneihin.

Kahvia enemmän juovilla havaittiin painoindeksistä riippumatta vähemmän kehon kokonaisrasvaa ja sisäelinrasvaa. Samalla heidän luustolihasmassansa oli suurempi.

Miehillä runsaampi kahvinjuonti liittyi myös suotuisampaan glukoosi- ja insuliiniprofiiliin. Kokonais- ja biologisesti käytettävissä olevan testosteronin lisäksi heillä oli enemmän sukupuolihormoneja sitovaa SHBG-proteiinia.

Kaikki testosteroniin liittyvät havainnot eivät kuitenkaan kulkeneet samaan suuntaan. Vapaan testosteronin määrä ja vapaan androgeeni-indeksin arvo olivat enemmän kahvia juovilla miehillä hieman pienempiä.

Naisilla hormoniyhteydet jäivät vähäisemmiksi. Runsaampi kahvinjuonti oli yhteydessä suurempaan SHBG-pitoisuuteen ja pienempiin vapaan androgeenin pitoisuuksiin.

Sekä miehillä että naisilla kahvinjuonti liittyi myös pienempiin haaraketjuisten aminohappojen pitoisuuksiin veressä. Tällaisten aminohappojen pitkäaikaisesti kohonneet pitoisuudet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty insuliiniresistenssiin ja suurempaan tyypin 2 diabeteksen riskiin.

– Miljoonat ihmiset juovat kahvia päivittäin, mutta tiedämme edelleen yllättävän vähän siitä, miten kahvi liittyy aineenvaihduntaan ja hormoneihin, tutkimuksen pääkirjoittaja, Oulun yliopiston väitöskirjatutkija Luca Verroest sanoo.

Tutkijoiden mukaan erityisen kiinnostavaa oli, että hormonaaliset yhteydet säilyivät myös silloin, kun painoindeksi ja elintapatekijät otettiin huomioon. Miesten ja naisten välillä havaittiin lisäksi selviä eroja.

Tulokset eivät tarkoita, että kahvi itsessään aiheuttaisi havaittuja muutoksia. Kyseessä oli havainnoiva tutkimus, joten sen perusteella voidaan osoittaa yhteyksiä mutta ei syy-seuraussuhdetta.

Tutkimus julkaistiin European Journal of Nutrition -tiedelehdessä 16. heinäkuuta 2026.

Lisää Como.fi Googlen ensisijaiseksi lähteeksi