Yllätys: tämä ihmisryhmä on rasittavin asiakaskunta – ravintoloitsija paljastaa

Yllättävää mutta totta.

31.05.2019

Como kysyi länsisuomalaisen ravintolan omistajalta, onko jotain tiettyä ihmisryhmää, joka olisi haasteellisin, suorastaan rasittavin asiakasryhmä.

Yllättävä totuus ei olekaan se, että esimerkiksi känninen keski-ikäinen nainen olisi se kamalin asiakas. On olemassa ryhmä, joka stereotypisoituu harvemmin. Nyt siitä puhutaan ensimmäistä kertaa.

-Tämä raskas ryhmä on empiirisen kokemuksen mukaan kanta-asiakkaiden mukanaan tuomat vieraat, eli heidän kaverinsa.

Perusteluja?

-Meillä on harvemmin yhtään minkäänlaisia järjestyshäiriöitä. Kapakka on pieni, kaikilla on kivaa. Kanta-asiakkaita käy paljon. Ongelmia aiheuttavat asenteellaan useimmiten henkilöt, jotka eivät baarissa usein käy. He tulevat kanta-asiakkaiden mukana, eli ovat heidän ystäviään.

Mistä tämä johtuu?

-Kunpa tietäisi. Homma on itse asiassa hyvin erikoinen, ja aloimme kiinnittää tähän huomiota henkilökunnan kuukausipalavereissa. Kun kävimme läpi ikäviä tilanteita, niin aina esiin tuntui nousevan se, että joku kantis oli tuonut mukanaan kaverin. Ja tästä kaverista oli sitten ongelmaa.

Miksi he sitten käyttäytyvät niin?

-Kunpa tietäisi, voi vastata tähänkin. Ehkä se on jonkinlaista voimantunnetta, että tässä ollaan kantiksen kavereita ja voidaan sitten ”omistaa” tämä paikka ikään kuin. Huonoa käytöstä ei kyllä voi perustella millään. Tämä on meille itsellemmekin mysteeri. Mutta näin tämä homma vain menee.

Miten ravintoloitsija tai henkilökunta rauhoittaa tilanteen?

-Hyvin suoraan. Heitetään ulos jos ei usko. Meillä on tarkoitus pitää hauskaa ja hapannaamat menkööt metsään. Yleensä riittää että sanotaan tästä suoraan sille kanta-asiakkaalle. Hän pistää yleensä ystävänsä kuriin.

Länsisuomalaisen ravintolan omistaja ei halua esiintyä jutussa omalla nimellään.

Lisää luettavaa