Check Point Research on julkaissut viime vuoden viimeisen kvartaalin raporttinsa. Siitä selviää mitä tuotemerkkejä kyberrikolliset useimmin hyödynsivät kalastellessaan uhrien henkilö- tai pankkitietoja.
Brand Phishing -hyökkäyksestä on kysymys, kun rikolliset yrittävät jäljitellä tunnetun tuotemerkin verkkosivuja käyttämällä samaa domain-nimeä tai URL-osoitetta ja samantyyppistä sivuston ulkoasua. Väärennetylle sivustolle voidaan houkutella uhreja sähköpostilla tai tekstiviestillä, mobiilisovelluksen avulla tai verkkoselaimessa. Väärennetty sivusto sisältää usein lomakkeen, jonka avulla kyberrikolliset keräävät uhrien henkilö- ja maksutietoja.
Alla väärennetyimmät brändit
- Microsoft (mukana 43 prosentissa kaikista brand phishing -yrityksistä globaalisti)
- DHL (18 %)
- LinkedIn (6 %)
- Amazon (5 %)
- Rakuten (4 %)
- IKEA (3 %)
- Google (2 %)
- Paypal (2 %)
- Chase (2 %)
- Yahoo (1 %).