Suomalaisten juomatottumukset ovat olleet viime aikoina vahvassa murroksessa. Juomisen trendeissä näkyy hyvin selvästi hyvinvoinnin tavoittelu ja alkoholituotteiden käytön hiipuminen.
Suomalaista näyttää tulleen terveellisyyteen pyrkiviä ”juoppoja”.
Seuraavat faktat perustuvat uuteen S-kaupan keräämään dataan, ja ne ovat mielenkiintoisia.
Kaurajuoma jatkaa kasvuaan
Peräti 43 prosenttia S-ryhmän kyselyyn vastaajista suosii juomia, jotka edistävät kokonaisvaltaista hyvinvointia ja peräti 37 prosenttia vastaajista aikoo suosia yhä enemmän alkoholittomia vaihtoehtoja.
Juomien voimakas murros näkyy selvästi myös myyntidatasta.
Alkoholijuomien myyntivolyymi on laskenut vuodessa 3,6 miljoonaa litraa. Nousussa ovat energiajuomat (+12 %), urheilu- ja hyvinvointijuomat (+11 %) ja kasvipohjaiset ruokajuomat (+4 %).
Laskussa ovat erityisesti lonkerot (-8 %), siiderit (-5 %), oluet (-3 %) ja maito (-3 %).
Vaikka maito on laskenut, kaurajuoma – monien suussa ”kauramaito” – on vakiinnuttanut asemansa suomalaisten ostoskoreissa.
”Kauriksen” myyntivolyymi on kasvanut yli viisi prosenttia tänä vuonna. Jos tarkastellaan aikaa 15 vuotta taaksepäin, kaurajuoman myynti on noin 20-kertaistunut. Syinä kaurajuoman valintaan mainitaan muun muassa kasvipohjaisuus, maku ja ympäristöystävällisyys.