Uusi trendi jatkaa voittokulkuaan limonadeissa: Näitä jengi ei enää juo…

Sokerilimsojen osuus pienenee koko ajan.

01.05.2021

Ihmiset ovat vuosi vuodelta tietoisempia siitä, mitä tuotteita he kuluttavat.

-Sokerittomien virvoitusjuomien suosio on looginen jatkumo yhteiskunnallisille terveystrendeille, joissa suositaan vähärasvaisia tai vähäkalorisia tuotteita, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Sokerittomien virvoitusjuomien myynti onkin kasvanut nopeasti. Vuosien 2016–2020 aikana myynti on noussut noin 54,7 prosenttia. Panimoliiton tilastojen mukaan viime vuonna sokerittomien virvoitusjuomien myynti oli jo lähes puolet, eli noin 47 prosenttia, virvoitusjuomien kokonaismyynnistä.

Suunta on yleiseurooppalainen. Euroopan virvoitusjuomateollisuuden kattojärjestö UNESDA:n mukaan kuluttajat valitsevat yhä enemmissä määrin sokerittoman vaihtoehdon. Euroopan virvoitusjuoma-ala onkin vähentänyt sokeria tuotteissaan noin 14,6 prosenttia vuosina 2015–2019. Nämä muutokset ala on tehnyt ilman itsesääntelyä, omasta aloitteestaan.

Lisää luettavaa