Gamescom 2015: Ensitestissä Mad Max

Odotettu Mad Max -videopeli oli Gamescom-messuilla toimittajien kokeiltavana kehittäjätiimin neuvoessa vieressä. Pelivideoiden perusteella toimittajan ennakko-odotukset eivät olleet korkeimmillaan, johtuen videoiden keskittymisestä lähinnä pelkkään aavikolla kaahailuun ja auton kustomointiin.

Parinkymmenen minuutin session aikana valkeni kaahailun ja kustomoinnin olevan toki tärkeä osuus pelin kulussa, mutta suorittaakseen tehtäviä joutuu Max myös hyppäämään ulos autostaan ja lyömään vihulaisia turpaan niin maan vimmatusti.

Comon toimittaja pääsi kokeilemaan kohtaa, jossa Maxin täytyy pelastaa eräs tukikohta. Demottelu alkoi auton virittelyllä: moottorin, renkaiden ja panssaroinnin vaihtaminen sai riittää ja aavikolla huristeleminen alkoi.

Ennen kuin Max pääsee tutkimaan tukikohdan sisätiloja, joutuu hän räjäyttämään hiekkateillä kimppuun kaahaavia vihollisia. Lisäksi harppuuna ja muut aseet laulavat kun Max tuhoaa vielä nimettömänä kulkevan taisteluparinsa kanssa erilaisia rakennuksia. Tämän jälkeen juostaan tukikohtaan varusteena matkan varrelta löytyneet julman näköiset romusta tehtaillut aseet. Romunkeräily on olennainen osa peliä, sillä niiden avulla autoa pystyy virittelemään paremmaksi tappokoneeksi. Seikkailuosuudet eivät ole pelkkää räiskintää, vaan mukaan mahtuu hiukan aivotyöskentelyä vaativia puzzleja.

www-MadMaxprev1

Visuaalisesti Mad Max näyttää varsin komealta. Kuuma aavikko tuo hurjaan kaahailuun hikisen tunnelman, minkä lisäksi räjähdykset loimuavat loisteliaasti. Taistelukohtausten hidastukset ovat nappisuoritus paitsi graafisesti mutta myös pelattavuutensa kannalta. Nopeat reaktiotestit auttavat Maxia puolustautumaan iskuilta, eikä niitä voisi ilman hidastuksia toteuttaa näppärästi.

Mad Max vaikuttaa kaikin puolin onnistuneelta lisenssipeliltä, sillä pelattavuus ja ulkoasu on enemmän kuin kohdallaan. Nähtäväksi jää, riittääkö pelin laajuus ja tarina pitämään mielenkiintoa yllä loppuun asti.
Peli julkaistaan Euroopassa 4. syyskuuta.

Lue myös pelin ohjaajan haastattelu täältä!

Esa Linna