Katsauksessa Prey

23.08.2016

Kesän E3-messuilla julkistettu Prey oli Gamescomissa esillä noin 10 minuuttia aitoa pelikuvaa esitelleen videon voimin. Ensimmäisestä persoonasta kuvattua selvitymiskauhua, ongelmanratkontaa ja ympäristön hyödyntämistä yhdistelevä toimintapeli on Dishonored-sarjasta tutun Arkane Studiosin loikka älykkään scifin maailmaan. Kyseessä ei ole kuitenkaan jatko-osa kymmenen vuoden takaiselle alkuperäiselle pelille, vaan Arkane on lähtenyt reboottaamaan tuttua premissiä uudesta kulmasta.

Tarinan päähenkilö Morgan Yu joutuu selviytymään vihamielisiä ulkoavaruuden muukalaisia täynnä olevalla Talos 1 -avaruusasemalla, jossa lähes kaikki muut ihmiset ovat kohdanneet loppunsa varjomaisten hirviöiden käsittelyssä. Jotain on selkeästi mennyt katastrofaalisesti pieleen, joten Morganin tehtäväksi jää selviytyminen hirviöiden kynsistä turvaan. Aseita on vain rajallisesti käytössä, joten etenemiseen on hyödynnettävä myös muita keinoja. Tarjolla on esimerkiksi liimapyssyn kaltaisia varusteita ja hahmon kehityksen myötä käytettäväksi aukeavia avaruusolioiden erikoiskykyjä. Esimerkiksi mimic-nimisiltä olioilta omaksuttu muuntautumiskyky mahdollistaa Morganin muuttumisen vaikka kahvikupiksi, jolloin hän mahtuu helposti kulkemaan ahtaammistakin raoista. Liima-aseella puolestaan pystyy esimerkiksi jähmettämään päällekäyvät viholliset, sulkemaan vaarallisesti vuotavat kaasuhanat sekä rakentamaan kulkureitin ylemmälle tasolle. Pelintekijöiden mukaan jokaiseen ongelmatilanteeseen on vaihtoehtoisia ratkaisumalleja ja jokaiselle esineelle lukuisia käyttötarkoituksia.

Päähahmoa kehitetään avaamalla uusia ominaisuuksia varsin perinteisen näköisestä kykypuusta, kun puolestaan avaruusolioiden kyvyt hankitaan käyttämällä neuloja silmään tökkäävää inhottavaa Neuromod-laitetta. Muukalaisten kyvyt saa käyttöönsä skannaamalla riittävän määrän tietynlaisia vihollisia, mutta niiden käytöllä on myös hintansa: avaruusaseman puolustuslaitteet tulkitsevat itseään isolla kädellä muokanneen Morganin avaruusolioksi ja käyvät myös tämän kimppuun. Helpompi vaihtoehto pelin alkuvaihessa saattaakin siis kostautua tarinan loppuvaiheilla.

Jo Dishonored-pelistä tuttu ajatusmaailma, jossa pelaajalle tarjotaan lukuisia vaihtoehtoisia etenemismuotoja, tuntuu nähdyn perusteella olevan vahvasti läsnä myös Preyssä. Myös kenttäsuunnittelu vaikuttaa mielenkiintoiselta, sillä Talos 1 -avaruusasema ympäristönä on yhtä suurta pelialuetta ja suunniteltu siten, että kaikki paikat ovat ainakin teoriassa alusta alkaen päähenkilön tutkittavissa. Halutessaan avaruusasemaa pääsee tutkimaan myös ulkopuolelta, kunhan löytää toimivan ilmalukon ja avaruuspuvun. Toiminnasta ja ympäristöistä tulee vahvasti mieleen Half-Life -pelisarja, kun taas Talos 1 -avaruusasema huokuu Bioshock-peleille ominaista dekadenssia ja vainoharhaista tunnelmaa. Ehkä Prey voi olla pätevä korvaaja enää vain huhupuheiden asteella liikkuvalle Half-Life 3:lle? Joka tapauksessa Arkade Studiosin uutukainen nousi Gamescom-esityksen myötä ainakin oman odotuslistani kärkipäähän.

Pelin trailerin voit katsoa täältä.

Prey julkaistaan PC:lle, Xbox Onelle ja PlayStation 4:lle vuoden 2017 aikana.

Jaakko Koivurinta

Lisää luettavaa