Klassikkoa luomassa – Arvostelussa Super Mario Maker

31.12.2015

Pelimaailman tunnetuimpana hahmona hihkuva Mario täytti vuonna 2015 pyöreitä. Kolmekymppinen putkimies ei selvästikään ole kuitenkaan asettumassa aloilleen prinsessansa kanssa, sillä synttäribileet ovat rankemmat kuin kertaakaan aiemmin. Tosin ehkä karttunut ikä on tehnyt tehtävänsä ja opettanut Nintendon delegoimaan tehtävänsä, sillä Super Mario Maker sysää tasoloikkamaailman luomisen japanilaisyhtiön konttorin sijasta pelaajien niskoille.

Super Mario Maker ei ole pelkästään erinomainen 2D-tasoloikka, sillä vähintään puolet kokemuksesta muodostuu täysiverisestä kenttäeditorista. Wii U:n GamePadia erinomaisesti hyödyntävä käyttöliittymä mahdollistaa omien luomuksien rakentamisen sienimaailmaan kuuluvien pelien tutuista rakennuspalikoista. Graafiset elementit voidaan jakaa neljän pelin kesken, sillä mukana ovat Super Mario Bros. (1985), Super Mario Bros. 3 (1988), Super Mario World (1990) sekä vuonna 2006 julkaistu New Super Mario Bros. Vain 3D-Mariot loistavat poissaolollaan, mutta muutoin kattaus sisältää nostalgiset vaihtoehdot aina kasibittisen kultakausista moderniin nykyaikaan.

www-SuperMarioMaker-revikka1

Kenttien rakentaminen on äärimmäisen simppeliä. Kosketusnäytöltä valitaan palanen, jonka jälkeen ruudulle voi sijoittaa objekteja haluamansa määrän. Uusia palasia aukeaa käytettäväksi hissukseen, mikä toisaalta tärvelee ensikertalaisen suuruudenhullut ideat, mutta samalla editoria oppii hyödyntämään tehokkaammin. Luontityökalun erinomaisuus korostuu sen lähestyttävyydessä, sillä pelaaja ei tarvitse systeemiä ymmärtääkseen kuin muutaman minuutin mittaisen esittelyn. Tutoriaalin jälkeen kaikki palaset ovatkin pöydällä odottamassa sopivanlaiseen palapeliin asettelemista. Käytössä olevat esineet, viholliset ja palaset voi laittaa koristamaan modernimpaan linnaa tai lillumaan vedenalaisiin maisemiin. Tarvikkeita pystyy toki myös yhdistelemään haluamallaan tavalla, joten perinteisesti vain viemäriputkien katveessa kasvaneet lihansyöjäkasvit pystyvät siipiparin myötä leijailemaan ilmassa. Käytännössä vain mielikuvitus on Super Mario Makerissa rajana.

Yhteisöllisyys on pelissä vahvasti läsnä. Omien luomusten parissa viihtyminen on toki hauskaa, mutta eihän mestariteoksia kannata pelkästään omaksi huvikseen jättää. Kartat voikin laittaa koko maailman ihasteltavaksi – kunhan kentän on ensin itse päässyt läpi. Samalla myös muiden pelaajien aikaansaannokset voi noukkia kaluttavaksi, joten käytännössä pelattava ei lopu ikinä. Tarjolla on liuta nerokkaita luomuksia, joiden parissa ei voi kuin ihmetellä sitä vaivaa, joka kentän rakentamiseksi on nähty. Harmillisesti mukana on myös monia nahjusten luomia typeriä, tylsiä tai muuten vain hölmöjä kenttiä, joiden ainoa tarkoitus tuntuu olevan pelaajan ärsyttäminen. Arvosteluhetkellä eniten ylistetty kenttä on sekin melko hämmentävä, sillä ääriään myöten täyteen ahdetun kummituskartan pääsee läpi pelkkää juoksunappia painamalla. Kyseessä on tosin niin komea ja monitahoinen luomus, ettei rakennusmestarin hahmotuskykyä voi kuin ylistää.

www-SuperMarioMaker-revikka2

Kenttäeditorin luomuksia ihastellessa tai näperrellessä on helppoa unohtaa, että mukana on myös perinteinen tasoloikkakin. Traditionaalista yksinpeliä ei ehkä tarinavetoisessa mielessä ole, mutta 100 Mario Challenge -tila muistuttaa sitä riittävästi. Kyseisessä pelimoodissa pelaaja saa sata elämää, joiden avulla pitäisi pystyä rökittämään nippu pelaajien luomia kenttiä. Kartat ovat jaettu vaikeusasteen mukaan, joten matkan varrella on läpihuutona läpäistävien taipaleiden ohella kiperämpiä pulmia. Haastavimmissa pätkissä kummitusten tai kasvien rouskuvaksi herkkuateriaksi päätyminen on monesti taitavallekin pelaajalle väistämätön kohtalo. Liian tukalat kentät voi onneksi ohittaa vaivattomasti ja ilman sanktiota, joten umpisurkeat tasot eivät pilaa pelikokemusta. Monitahoisten miljöiden parissa viihtyy lievästä päämäärättömyydestä huolimatta mainiosti. Vain karttoihin ujutettujen välitallennuspisteiden puuttumista voi pitää kauneusvirheenä.

Teknisesti Super Mario Maker toimii moitteetta. Ulkoasu kunnioittaa vanhojen NES-aikaisten Marioiden tyyliä nykyaikaisesti, joten laatikkomainen ulkoasu miellyttää silmää myös ilman nostalgikolle tarkoitettuja rillejä. Editori rullaa sujuvasti ilman turhia lataustaukoja, joten luomuksien parissa työskentely on puitteiltaan viihdyttävää. Myös äänimaisema on tuttua ja huikeaa Nintendo-laatua, mikä tuskin näin 30 vuoden tasaisen suorittamisen jälkeen enää yllättää ketään.

Kokonaisuutena Super Mario Maker on mainio osoitus Wii U:n ja GamePadin mahdollisuuksista. Erinomaisesti toimiva teos elää ja kuolee pelaajien luoman sisällön mukaan, mutta ainakin pari kuukautta julkaisun jälkeen on helppo todeta, että tilanne on erinomainen. Kenttiä on lähes rajattomasti, editori viihdyttää rikkaalla mielikuvituksella siunattuja pitkään ja itse pelikin lukeutuu vuoden 2015 parhaiden pelien listalle. Oikeastaan ainoa selkeä miinus on julkaisuajankohta, sillä Super Mario Maker olisi ollut kerrassaan täydellinen tapa esitellä GamePadin mahdollisuuksia jo konsolin ilmestymisen yhteydessä. Olisiko se innostanut tekijöitä ja pelaajia enemmän Wii U:n pariin – mene ja tiedä. Onneksi kyseessä on vielä nytkin syy hankkia Nintendon viimeisin kotikonsoli telkkarin viereen. Paljoa parempaa synttärilahjaa ei olisi voinut Mariolle antaa.

Ikäraja: 3
Saatavilla: Wii U

Markus Mesiä

Lisää luettavaa