Kingdom on Raw Fury Gamesin julkaisema, valloittavan retro-henkisellä ulkoasulla varustettu ja perinteisiä genrerajoja rikkova strategiapeli. Teos asettaa pelaajan kuninkaan tai kuningattaren rooliin, jonka tehtävänä on rakentaa tyhjästä oma valtakuntansa ja puolustaa sitä metsissä asuvia ilkiöitä vastaan. Kingdom onkin ainutlaatuinen yhdistelmä tornipuolustusta, resurssien haalimista sekä klassista seikkailupeliä.
Peli alkaa hallitsijan ratsastaessa uskollisella hepallaan uuteen, satunnaisgeneraattorin rakentamaan maailmaan. Yksinkertaiset kontrollit tulevat nopeasti tutuiksi, sillä kaksiulotteisessa ympäristössä elävä sankari voi liikkua ratsullaan ainoastaan vasemmalle tai oikealle sekä heitellä maahan rahapussissa olevia kultakolikoita. Uuden linnan paikka valitaan sytyttämällä sopivassa paikassa oleva leirinuotio ja lähimmät metsäläiset värvätään omiksi alamaisiksi nakkaamalla heille kultakolikot käteen. Tyhjin käsin liikkuvista alamaisista tehdään joko metsästäjiä, rakentajia tai maanviljelijöitä ostamalla heille sopivat varusteet tarjolle. Kukin hahmo poimii sen lähimpänä olevan esineen, joten on tärkeää huolehtia, että oikeita varusteita on tarpeen mukaan tarjolla.
Kuningaskunnan pyörittämiseen tarvitaan paljon rahaa, jonka haalimiseen onkin päivittäin saatavien verotulojen lisäksi monenlaisia keinoja: metsästäjät tuottavat kultaa ampumalla lähimetsän jäniksiä ja kauriita siinä missä maanviljelijät palvelevat hallitsijaa parhaiten pellolla ahkeroidessaan. Timpurit voi puolestaan määrätä rakentamaan esimerkiksi linnan suojamuureja tai vartiotorneja sekä raivaamaan metsää uusien rakennusten tieltä. Lisää rahvasta valtakunnan tarpeisiin pystyy värväämään metsässä olevista leireistä. Alamaiset pyrkivät toimimaan roolinsa vaatimalla tavalla ja rakentajat toteuttamaan hallitsijan määräämät rakennusurakat, mutta sen suoremmin kansalaisten toimintaan ei pysty vaikuttamaan. Kerran annettuja määräyksiä ei pysty perumaan, joten toiminta kannattaa suunnitella huolella. Metsien tutkiminen kannattaa muutenkin kuin rekrytointimielessä, sillä sieltä saattaa löytyä hallitsijan elämää helpottavia yllätyksiä.
Peli etenee päivä kerrallaan ja vuorokauden valoisat hetket kannattaa käyttää tehokkaasti, sillä yön tullen linnan molemmin puolin olevista metsistä hyökkää lauma örkkejä ja muita ilkiöitä kultaa varastamaan. Yön tullen ahkerat alamaiset keskittyvät päiväaskareidensa sijaan oman linnan puolustamiseen, metsästäjien muuttuessa muureja puolustaviksi jousimiehiksi ja rakentajien siirtyessä operoimaan örkkilaumaa tehokkaasti harventavia katapultteja. Ainoastaan maanviljelijät ovat puolustuskyvyttömiä hyökkääviä ilkiöitä vastaan, joten pellot kannattaa sijoittaa turvallisesti muurien sisäpuolelle. Örkkien uhriksi jäävät kansalaiset eivät kuole vaan lähtevät toimettomina vaeltamaan takaisin kohti metsää, jolloin heidät pitää palkata uudestaan porukoihin. Pahimmillaan tuhoisa hyökkäys ajaa siis koko valtakunnan perikatoon, kun hallitsijalla ei ole tarpeeksi kultaa palkata menetettyjä alamaisiaan uudestaan ruotuun. Kiiltävän perässä olevat örkit saattavat myös napata varomattoman kuninkaan kruunun tämän päästä, mistä seuraa pelin välitön loppuminen.
Jokainen pelisessio tuntuu käsinkosketeltavan jännittävältä, koska kuolema on aina vain yhden virheliikkeen päässä. Liian myöhään illalla puita kaatamaan lähetetty työläinen ei kerkeä yöksi takaisin muurien suojaan ja väärään paikkaan pystytetty muuri saattaa pahimmassa tapauksessa sotkea koko puolustusstrategian. Erityisen pelottavia ovat ne yöt, jolloin taivaalle nouseva verenpunainen kuu houkuttelee paikalle massiivisen örkkiarmeijan: tällöin pelaaja voi oikeastaan vain rukoilla linnansa puolustusten kestävyyden puolesta.
Kingdomin tekijät ovat onnistuneet luomaan päällisin puolin yksinkertaisen pelimekaniikan päälle elämyksen, joka on yllättävän syvällinen ja samalla erittäin koukuttava. Tämän pelin kohdalla yritys ja erehdys ovat olennainen osa oppimisprosessia, sillä aloittelevan pelaajan linnoitus jyrätään lukemattomia kertoja täysin ylivoimaisen vihollisen toimesta ennen kuin pelissä pääsee kunnolla eteenpäin. Epäonnistumisista ei kuitenkaan seuraa turhautumista, sillä selkäsaunan jälkeen uuden pelin aloittaa mielellään ja aiempaa viisaampana. Kingdom pääsee varsin tehokkaasti myös pään sisälle, jolloin uusia strategioita huomaa suunnittelevansa myös pelin ollessa tauolla. Teos on myös ulkoasun puolesta vangitseva, näennäisesti yksinkertaisen pikseligrafiikan sisältäessä paljon kauniita ja mielenkiintoisia yksityiskohtia. Eteerisen miljöön täydentää elektronista musiikkia väsäilevän Toy Treen tilanteen mukaan vaihteleva ja tunnelmallinen ääniraita.
Kingdom on ehdottomasti yksi vuoden indie-peli tapauksista, joka kaikkien kevyistä strategiapeleistä pitävien PC-pelaajien kannattaa hankkia omaan pelikirjastoonsa. Kontrollit omaksuu hetkessä, mutta voitokkaan strategian kehittäminen vaatii lukemattomia läpäisykertoja. Kingdom ei ehkä lopulta ole se kaikista pitkäaikaisin viihdyttäjä, mutta varsinkin ensimmäiset tunnit teoksen parissa ovat niin laadukasta peliviihdettä, että teos oikeuttaa helposti noin kymmenen euron hintalappunsa.
Saatavilla: PC (tulossa Xbox One)
Jaakko Koivurinta