Paratiisia asuttamassa – Katsauksessa ReCore

25.08.2016

Viime vuoden E3-messuilla näyttävän CGI-trailerin voimin esitelty ReCore oli näytillä myös Saksan Gamescom-messuilla. Como pääsi kurkistamaan pelin kulisseihin lyhyehkössä esittelyssä, jonne oli matkannut kehittäjiä aina Japanista saakka.

ReCoren on kehittänyt nousevan auringon maassa majapaikkaansa pitävä Comcept sekä amerikkalainen Armature Studio -pelitalo yhteistyössä Microsoftin kanssa. Seikkailu onkin ennakkosilmäyksen perusteella mielenkiintoinen hybridi itä- ja länsimaista pelikulttuuria. Kehittäjien mukaan vaikutteita on haettu tietoisesti niin animesta kuin Metroid– ja Mega Man -peleistäkin.

ReCore-prev1

ReCoren tarina nivoutuu neuvokkaan Joule Adams -tyttösen edesottamusten ympärille. Joule on osa suurempaa siirtolaisryhmää, jonka tarkoituksena on asuttaa Far Eden -planeetta maapallon käytyä liian tukalaksi paikaksi elää. Uudisasukkaiden suunnitelmissa on pysyä unten mailla 200 vuotta, jonka aikana superälykkäät robotit ovat ehtineet kyhätä ihmisille lokoisat asuinolot. Kuten niin usein, tälläkään kertaa kaikki ei mene suunnitelmien mukaan. Joulen herätessä reilun sadan vuoden jälkeen, on paratiisina pidetty Far Eden näivettynyt ankeaksi aavikkoplaneetaksi asutusprojektien ollessa edelleen täysin vaiheessa. Onneksi Joulen apuna on liuta persoonallisia, eri eläinhahmoja muistuttavia robotteja. On aika ryhtyä selvittelemään kinkkiseksi muodostunutta tilannetta.

Metroid-vaikutteistaan huolimatta ReCore on kolmannesta persoonasta kuvattu räiskintä kevyellä pulmanratkonnalla ryyditettynä. Joule matkaa eri alueille Sand Crawler -tukikohdastaan. Uutta lääniä avautuu hiljalleen pelaajan haaliessa pomovastuksilta mystisiä pallomaisia objekteja. Kehittäjät eivät ole lähteneet tietoisesti työstämään nykytrendin mukaista avoimen maailman seikkailua, vaan pelaajalle heitetään samoiltavaksi nippu toisistaan poikkeavia erillisiä alueita.

ReCore-prev2

Räiskintämekaniikka saa kirjaimellisesti lisäväriä neljällä toisistaan poikkeavalla ammustyypillä. Punaisen ytimen vihulaiset vaativat oman värisensä panokset, kun taas siniset kaatuvat ainoastaan sinisillä luodeilla. Ammustyyppiä vaihdellaan lennosta ristiohjaimella. Myös aina luotettava tarttumakoukku on oiva apuväline taistelussa sekä tutkimusmatkailussa. Joulen mukana roikkuu jatkuvasti uskollinen tekoälyn ohjastama robottiapuri, jonka vaihtaminen onnistuu silmänräpäyksessä. Vekkuli Mac-koirahahmo on ärhäkkä sinisiä pahiksia kohtaan, kun taas Duncan-gorilla punaisine ytimineen teilaa tehokkaammin oman värisiään vastuksia. Hämähäkkimäistä Seth-kumppania taas käytetään lähinnä tutkimusmatkailuun ja vaikeiden paikkojen saavuttamiseen. Kokonaisuutena pelimekaniikka tuntuisi toimivan mainiosti, ja tarjoavan mukavasti uusia ominaisuuksia harmaaseen räiskintämassaan.

Omia robottikamuja voi päivittää ympäristöön ripoteltujen materiaalien ja osasten avulla. Esimerkiksi veikeä Mac sai presentaatiossa selkäänsä siivet ja aina hilpeyttä herättävän propellilippalakin. Eri osaset kehittävät luonnollisesti robotin kykyjä, eikä haastavampia yhteenottoja voi selvittää ilman uskollisia apureita. Myös Joule osaa päivittää matkan varrella omia tuliluikkujaan. Comceptin mukaan hahmonkehitykseen liittyviä vaikutteita on haettu japanilaisten roolipelien puolelta, joten parannukset eivät jääne pelkästään ulkoisiksi koristuksiksi.

ReCore-prev3

Visuaalisella puolella ReCore vaikuttaisi selviävän kohtuullisen puhtain paperein. Itse protagonisti Joule robottikavereineen on animoitu tyylikkäästi. Myös rivivihulaiset ja massiiviset pomovastukset ovat näyttävää katseltavaa. Esittelyssä nähty aavikkomaisema jäi valitettavasti astetta valjummaksi ja autioksi kokonaisuudeksi. Toivoa sopii, että myöhemmin avautuvat alueet tarjoavat pelaajalle vaihtelua – muutoin homma voi alkaa maistua nopeasti puulta.

ReCore on pikaisen ennakon perusteella kohtuullisen uniikki tulokas räiskintäpelien ruuhkaiseen genreen. Omaperäinen lähestymistapa onkin kehittäjien mukaan ollut tavoitteena alusta saakka. Toisistaan poikkeavat robottiapurit, näiden päivittäminen sekä erilaiset panostyypit tarjoavat astetta strategisempaa näkökulmaa normaaliin sodankäyntiin. Nähtäväksi jää, muodostavatko paperilla fiksut ideat loppupeleissä toimivan pelikokonaisuuden.

ReCore julkaistaan Windowsille ja Xbox Onelle syyskuun 16. päivä.

Jaakko Herranen

Lisää luettavaa