Kun ihminen saa ensimmäisen maksuhäiriömerkinnän, vuoden sisällä tapahtuu lähes 80-prosenttisesti näin…

Kuvituskuva, kuva ei liity tähän juttuun.

Korona on vaikuttanut vain jonkin verran maksuhäiriömerkintöihin.

Korona on vaikuttanut kuluttajien maksuhäiriöihin melko vähän. Vuoden 2020 lopussa maksuhäiriömerkintöjä oli 392 200 kuluttajalla. Asiakastiedon rekisterissä olevien henkilöiden määrä on vuodessa kasvanut 5 500 henkilöllä eli 1,4 prosentilla.

-Maksuhäiriöisten henkilöiden joukko on suurempi kuin koskaan ennen, mutta 2020 se kasvoi ehkä yllättävänkin vähän. Näyttää siltä, että suomalaiset ovat pääosin onnistuneet sopeuttamaan menojaan, jos tulot ovat olleet yllättävien lomautusten tai työttömyyden takia entistä epävarmempia, kertoo media-asioiden hoitaja Ville Kauppi Asiakastiedosta.

Suurin kasvu maksuhäiriöisten henkilöiden määrässä tapahtui jo ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Toinen piikki nähtiin heinä-syyskuussa, jolloin mukana saattoi olla jo koronan vaikutustakin. Loppuvuonna kasvu oli taas hyvin vähäistä.

Koko vuonna 2020 uusia maksuhäiriöitä rekisteröitiin 273 000 henkilölle. Heistä 42 000:lle merkintä oli ensimmäinen.

-Usein spekuloidaan, kertovatko maksuhäiriöt riittävästi henkilön tämänhetkisestä maksukyvystä vai ovatko ne vain turhia jarruja ihmisille, joiden talous oikeasti on jo kunnossa. Kahdella kolmasosalla rekisterissä olevista kuluttajista viimeisin häiriömerkintä on alle vuoden ikäinen. Tieto on siis tuoretta ja kertoo korkeasta luottoriskistä, Ville Kauppi tähdentää.

Asiakastiedon tekemän tutkimuksen mukaan kuluttajan alle vuoden ikäinen maksuhäiriömerkintä ennakoi uutta merkintää seuraavien 12 kuukauden kuluessa peräti 72 prosentin todennäköisyydellä.

-Ensimmäisen maksuhäiriömerkinnän saaminen kestää pitkään. Kun se tulee, kuluttajan talous on usein jo hyvin pahassa solmussa eli maksamattomia laskuja on paljon ja monelle velkojalle. Siksi ensimmäisen maksuhäiriön jälkeen tulee usein lisää merkintöjä. Uuden luotollisen sopimuksen tekeminen olisi haitallista sekä henkilölle itselleen että luotonantajalle. Luottotietojen tarkistaminen on tärkeää aina, kun tehdään luotollisia sopimuksia, Ville Kauppi korostaa.

Aiheet: