Pasi hermostui klikinsäästökampanjasta: Typeriä ihmisiä!

Facebookin vanhempainryhmässä on puhuttu klikkijournalismista. Pasilla oli sanansa sanottavanaan.

Hän kertoo, että häntä huvittaa ihmiset, jotka ilmestyvät vaikkapa Facebookin keskusteluryhmiin tärkeänä ”pelastamaan maailmaa” eli copypastaamaan juttuja ja referoimaan klikinsäästäjinä, mistä mahdollisissa juttualoituksissa eli jaetuissa linkeissä on kyse.

-Onhan tuokin tietysti elämäntehtävä, mies tokaisee.

Hän sanoo itsekin vihaavansa typeriä tai jopa valheellisia otsikoita.

-Ei niitä tarvitse sietää. Mutta ei kai otsikon tehtävänä ole olla sisällysluettelo ja selvittää kaikkea. Se on väärä ajatus, ja ollut aina. Kyllä otsikon tehtävänä on herättää mielenkiinto ja paljastaa jotain olennaista. Mutta ei kaikkea.

-Sen sijaan mua ärsyttää se, että klikkaamisesta on tullut jotenkin kamalan väärää. Mistä pullamössösukupolvesta se kertoo. Ovatko nämä niitä, jotka vetävät käteenkin ajatuksen voimalla, ilman ranneliikettä. Eikö porukka tajua, että jos jokainen juttu pitää saada siihen omaan feediin ”avoinna”, eikä missään tarvitse käydä mitään lukemassa tai klikkaamassa (mikä on nettisurffailun ajatus), niin kohtahan tieto loppuu.

-Kuka niitten sisällöntuottajien palkat maksaa, ja mitä niitä kiinnostaa enää tuottaa sisältöä, jos kukaan ei käy niitten sivuilla sitä lukemassa, vaan kaikki varastetaan.

Moni sivusto elää mainoksilla. Se pitäisi kuluttajan muistaa.

Pasi, olet aivan oikeassa. Ihminen on taantunut ja laiskistunut. MOT.

Aiheet: