Hiljattain kerrottiin, että Lidl-kauppaketju on käynyt myymälävarkaita vastaan erikoisella tempauksella. Lidl viiltelee juomien sixpack-pakkauksia auki.
Tästä on se hyöty, että niin sanottuja ”juoksukaljoja” ottavat varkaat joutuvat lipettiin lähtiessään olemaan tarkkoina. Sixpackista putoaa helpommin kaljoja tai siidereitä maahan, kun pakkaus on viilletty auki.
Kuulostaa erikoiselta, mutta näin Lidleissä toimitaan.
”Hyvää päivää, myymälävaras”
Ylen tekemässä haastattelussa omista myymälävarkauksien ehkäisykeinoistaan on avautunut nyt myös S-kauppa. Myös sen arsenaali tuntuu varsin erikoiselta.
Myös S-kauppa kertoo viiltäneensä pakkauksia jo vuosien ajan. Mutta keinovalikoimaan kuuluu myös: ”terve ja hei!”
S-kaupoissa pidetään tärkeänä, että kauppaan tullutta asiakasta (myös varasta) tervehditään.
S-kaupan mukaan ”ihmisen kohtaaminen” ehkäisee varkauksia. Asiakkaan tervehtiminen antaa kuvan siitä, että läsnäolosi on huomattu. Tämä kuulemma nostaa varkauden kynnystä merkittävästi.
Myymälävarkauksien määrä on ollut kasvussa jo useamman vuoden ajan. Koronapandemian aikana tapahtui erityinen piikki, mutta kasvu oli havaittavissa jo ennen sitä. Varastetut tuotteet ovat usein kilohinnaltaan arvokkaita, kuten juusto, liha, alkoholi ja tupakkatuotteet.
Varastetun tavaran arvo on vuodessa vähittäiskaupassa yli puoli miljardia euroa, ja toiset puoli miljardia euroa kaupoissa kuluu toimenpiteisiin, joilla näpistelyä ja varastamista yritetään estää.
Lue myös: Hämeenlinnassa iski myymälävarkaiden myymälävaras – mikä saalis!
Lue myös: Jos myymälävarkaille tehtäisiin kaikkialla näin, loppuisivatkohan näpistelyt?