Oudon elämän toinen osio – Arvostelussa Life Is Strange Episode 2: Out of Time

28.03.2015

Dontnod Entertainment ajoi itsensä sudenkuoppaan muutaman vuoden takaisella Remember Me -julkaisullaan. Monessa suhteessa varsin pätevä ajan manipulointiin nojaava seikkailu ei tehnyt vaikutusta pelaajakansaan, joten myös jatko-osa on lyöty toistaiseksi jäihin odottelemaan parempia aikoja. Ranskalainen pelitalo jatkaa populaarikulttuurissa hyvin kolutun aiheen parissa, kun julkaisuvuorossa on Life Is Strange -episodipelin toinen osio.

Episodimuottiin upotettujen pelien haaste on tuoda pelaajat takaisin tarinan pariin kerta toisensa jälkeen. Life Is Strangen ensimmäinen osa Chrysarium keskittyi esittelemään keskeisimpiä hahmoja sekä totuttamaan pelaajaa Arcadia Bayn tunnelmallisen pikkukaupungin maisemiin. Liki kaksi kuukautta myöhemmin on aika syventää mielenkiintoisesti startannutta tarinaa ajan manipulointiin kykenevästä Max-tyttösestä.

Viisiosaisen pelikokonaisuuden aloittanut Chrysarium teki kiitettävää työtä atmosfäärin luomisessa ja herätti mielenkiinnon tulevia episodeja kohtaan. Arcadia Bayn aurinkoisessa kyläpahasessa oli mukava vaeltaa ja tutustua hiljakseen tarinassa esiintyviin henkilöihin. Chrysariumin lupaavaan cliffhangeriin jäänyt tarina ottaa toisen episodin alussa harmittavasti takapakkia palaten takaisin maanläheisiin tunnelmiin. Kouluympäristöissä haahuilevat teinit ovat edelleen ongelmaisia, kun taas Max tuntuu olevan hämmentävän sinut uskomattoman kykynsä kanssa. Tarinan alkupuoli kuluukin todistellessa taidon todenperäisyyttä tytön parhaalle ystävälle Chloelle. Samassa yhteydessä jutellaan lämminhenkisiä tuttujen hahmojen kanssa, mutta samalla taustalla piilottelevan suuremman tarinakokonaisuuden jäädessä edelleen taka-alalle.

www-LifeIsStrangeE2-2

Päärooleihin nousevat kiltin tytön maineessa oleva Max sekä anarkistipunkkarin lokeroon tipahtava sinitukkainen Chloe. Käsikirjoittaja pyrkii selkeästi pitämään hahmojen välisen dialogin luonnollisena, vaikka ajoittain tyttöjen keskustelut herättävät myötähäpeää kliseisyydellään. Dontnod rakastaa viljellä peliinsä populaarikulttuuriviittauksia. Elokuvaharrastajan suu kääntyykin oitis hymyyn kun Maxin tietokoneelta löytyy viittauksia niin Jean-Claude Van Dammen loisteliaaseen Time Copiin kuin moneen muuhunkin kiistattomaan aikamatkailuklassikkoon. Lähiravintolan jukeboksi pitää sisällään Groundhog Day -elokuvassa Bill Murrayn alituiseen herättäneen I Got You Baben, kun taas vessan peiliin on raapustettu teksti “Fire walk with me”. Dontnod tuntuu alleviivavan jopa hieman liikaa seikkailun sijoittumista tavalliseen pikkukaupunkiin, jonka elämässä ihmisten arkiset ongelmat näyttelevät suurta osaa.

Dontnod Entertainment tietää vahvuutensa olevan ainutlaatuisen tunnelman luominen, ja se näkyy edelleen Life Is Strangen toisessa episodissa. Tällä kertaa Max päästetään vaeltelemaan koulun käytävien lisäksi Arcadia Bayn tunnelmallisessa lähiympäristössä. Alueet ovat sangen suppeita, mutta taustalla soivat indie-rallattelut ja aurinkoiset ympäristöt tekevät pelaamisesta miellyttävän leppoisaa. Reilun parin
tunnin aikana ei edelleenkään kurkoteta kuuta taivaalta, vaikka Out of Timen loppu antaakin jälleen viitteitä jostain suuremmasta.

www-LifeIsStrangeE2-3

Harmittavasti Chrysarium antoi odottaa tulevalta tarinalta hivenen enemmän kuin sillä on toisen osansa myötä tarjota. Ajan manipulointia hyödynnetään edelleen kohtuullisen vähän ja pieniin asioihin. Mikäli pullo hajoaa tippuessaan jääkaapin päältä, voi aikaa kelaamalla siirtää jääkaapin alle pudotusta pehmentävän pahvilaatikon. Vastaavia hämmentävän yksinkertaisia ratkaisuja nähtiin jo ensimmäisessä episodissa. Ajan manipuloinnille lankeaa suurempi rooli hahmojen välisessä vuorovaikutuksessa, jolloin on mahdollista nähdä ihmisiltä useampia reaktioita eri vastausvaihtoehtoihin. Tarina ei kasva edelleenkään massiivisiin mittoihin, mutta loppupuolella tehtävät lupaavalta vaikuttavat päätökset tuntuvat heijastuvan hieman enemmän tulevaan tarinankulkuun.

Nyt kun Life Is Strange on käyttänyt kaksi episodia sekä reilut neljä tuntia tarinan alustukseen, olisi hyvä aika lopettaa hienovarainen vihjailu ja asettaa päättäväisesti suurempi vaihde silmään. Maxin ja Chloen seikkailujen onnistunut alustus ei tee tehtävää helpoksi kolmelle jäljellä olevalle episodille. On nimittäin selvää, että kaiken taustalla väijyy edelleen eeppisen mittaluokan tarina.

Ikäraja: 16
Saatavilla: PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One (testattu), Windows PC

Jaakko Herranen

Lisää luettavaa