Destiny: Rise of Iron – Haastattelussa Bungien Live Teamin vetäjä Jerry Hook

Avaruusräiskintä Destinyn kolmas vuosi on alkamassa uuden Rise of Iron -lisärin myötä. Pääsimme Gamescom-messuilla testaamaan peliä parin moninpelimatsin ja uuden strike-tehtävän verran. Ensivaikutelmat Rise of Ironista voi lukea täältä.

Testisession jälkeen tarjoutui mahdollisuus vaihtaa muutama sana Bungien Live Team Directorina työskentelevän Jerry Hookin kanssa.

Läpäisimme juuri niukasti uuden The Wretched Eye -tehtävän ja kohtasimme oudon näköisiä Fallen-vihollisia sekä jotain, mitä kutsuttiin SIVA:ksi. Voisitko kertoa, Jerry Hook, mistä on oikein kysymys?

destinyriseofiron-haas1

– Rise of Ironin tarina kertoo siis muinaisesta nanoteknologiasta, nimeltään SIVA, jonka Iron Lordit aikanaan hautasivat syvälle Cosmodromen uumeniin. Teknologia on joutunut Fallen-vihollisten käsiin, jotka yrittävät hyödyntää sitä muuttuakseen itse eräänlaisiksi konejumaliksi. Pelaajien tehtävä on tietenkin estää tämän toteutuminen.

Ja tarina siis keskittyy tällä kertaa Lord Saladiniin ja Iron Lordeihin?

– Kyllä. Lord Saladinin hahmo saa paljon lihaa luiden ympärille lisärin myötä. Pelaaja pääsee tutustumaan Viimeisen Kaupungin nykyisenä suojelijana muinaisten sankareiden, Iron Lordien historiaan. Mikä parasta, pelaajalla on tarinan edetessä mahdollisuus tulla Iron Lordiksi itsekin. Pelissä on myös muinaisten sankareiden pohjalta kehitetty uusi systeemi artifakteille, jonka myötä tiettyjä Iron Lordeihin liittyviä esineitä hyödyntämällä voi kustomoida omaa pelityyliänsä vielä entisestään.

Vuoden takainen The Taken King -lisäosa toi peliin valtavan määrän muutoksia. Miten Rise of Iron vertautuu siihen?

destinyriseofiron-haas2

– Rise of Ironissa pääpaino on yhtäällä pelin taustatarinan valottamisessa Lord Saladinin kautta ja toisaalta uuden pelattavan sisällön tuottamisessa pelaajille. Meillä on uusia tarinatehtäviä, uuden striken lisäksi päivitämme pari vanhaa strikea uuteen uskoon ja tuomme peliin uuden yhteispeli-alueen, nimeltään Archon’s Forge. Lisäksi julkaisemme tietysti myös uuden raidin. Pelimekaanisena uudistuksena tuomme mukaan jo mainitsemani artefakti-järjestelmän lisäksi pelaajan sankariteot muistiin tallentavan kirjan, joka tarjoaa pelaajalle uuden ja selkeämmän tavan seurata pelissä etenemistä.

Mainitsit raidin. Pystytkö kertomaan siitä enemmän?

– Uusi raid-tehtävä Wrath of the Machine on periaatteessa seuraava suuri askel eteenpäin tarinassa pelaajan läpäistyä Rise of Ironin kampanjan ja liityttyä Iron Lordien riveihin. Tehtävänä se on hyvin erilainen aiempiin verrattuna ja uskon pelaajien ihastuvan sekä uudenlaisiin ympäristöihin että pelimekaanisiin muutoksiin, jotka esittelemme uuden raidin myötä. Ja Wrath of the Machine aukeaa siis pelattavaksi perjantaina 23.9. eli heti Rise of Ironin julkaisun jälkeen.

Destinyn maailmassa on paljon vaikutteita pohjoismaisesta ja jopa suomalaisesta mytologiasta. Pelissä on esimerkiksi Tuonela-niminen ase. Voitko kertoa vähän vaikutteista pelin tarinan taustalla ja mistä ne tulevat?

destinyriseofiron-haas3

– Koen, että Destinyn taustatarina on mielenkiintoinen yhdistelmä erilaisista vaikutteista. On pelisarjalle rikkaus, että vaikutteita ammennetaan kovan luokan scifin lisäksi laajalti populäärikulttuurista. Kuten Rise of Ironin kansikuvaa katsoessa huomaa, olemme kaikki katsoneet paljon Game of Thronesia viime aikoina. Halusimme Rise of Ironille hieman rosoisemman ulkoasun, joten ritaritarinoiden sijaan ammensimme myös paljon niin viikinki-kulttuurista kuin myös yllättävää kyllä esimerkiksi Mad Max -elokuvista. Esimerkiksi Iron Lordien tuulenpieksemä ulkoasu sekä turkiksesta ja ketjuista koostuvat panssarit ovat tietoisia valintoja, jotka halusimme peliin perinteisemmän ritari-lookin sijaan.

Pelaajille on siis paljon uutta tutkittavaa luvassa. Mitä Rise of Ironin mukanaan tuomaa uudistusta odotat itse eniten?

– Rakastan pelin ympäristöjä ja pidän siitä, kun voin vain lennellä Sparrow-kiiturillani ympäri maailmaa nauttien maisemista. Uusi Plaguelandsin alue ja Fellwinter Peakin keskus ovat mielestäni upeimpia ympäristöjä, jotka olemme Destinyyn tähän mennessä julkaisseet. Lumi on aina ollut tärkeä elementti Cosmodromen karuissa maisemissa, mutta lumipyryn saartama Plaguelands on tunnelman puolesta omaa luokkaansa. Joten odotamme innolla sitä hetkeä, kun pelaajat pääsevät ensimmäisen kerran kokemaan nämä paikat.

Destiny: Rise of Iron julkaistaan PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle 20.9.

Jaakko Koivurinta