Haastattelussa Sam Lake: ”Quantum Break on kuin Hämähäkkimiehen syntytarina”

30.03.2016

Suomalaisen pelitalon Remedyn uusimman aikaansaannoksen Quantum Breakin taival on ollut massiivinen ja jopa kunnioitettava. Allekirjoittanut sai ensimmäiset kokemukset pelistä jo vuoden 2013 E3-messuilla, ja tämän jälkeen se on kehittynyt karpaasimaisen pitkäjännitteisesti. Lisäksi alusta alkaen mukana ollut ajatus peliin integroidusta televisiosarjasta saatiin kuin saatiinkin lopulta toteutettua vaikuttavilla ja vakuuttavilla ammattilaisilla – ja jäljestä päätellen myös riittävällä budjetilla.

Mutta nyt se on nurkan takana: Quantum Breakin kauan odotettu julkaisu! Como pääsi haastattelemaan miestä kaiken takana; pelien Max Payne ja Alan Wake käsikirjoituksistakin vastannutta Sam Lakea.

Quantum Breakin matka on ollut pitkä. Mitä peli merkitsee sinulle, Sam Lake, näiden kaikkien työvuosien jälkeen?

– Kyllä, pitkä tie on käyty tämänkin pelin kanssa. Olen hirveän ylpeä siitä, mihin me lopulta pääsimme. Minulle tämä on ollut sillä tavalla uusi kokemus, että omaan käsikirjoittajataustan ja lähdinkin alun perin Remedylle tekemään pelejä pelkkänä käsikirjoittajana. Nyt roolini on kasvanut luovaksi johtajaksi, eli kyseessä on hyvin paljon enemmänkin sellainen ohjauksellinen rooli. Tämä on ollut aika iso ja haastava projekti – tässä on ollut paljon rattaita pyörimässä. Hirveästi olen oppinut matkan varrella. Ja sekä oman työni että urani kannalta tämä matka on ollut melkoinen etappi. On hirmu hienoa olla tässä vaiheessa – pelin julkaisun kynnyksellä.

www-QuantumBreakSamLakehaastis-1

– Mielestäni luova työ on luonteeltaan aina vuoristorataa. Kun tehdään tiimityötä niin sitä ollaan tietenkin innoissaan. Kun välillä saadaan joku pätkä valmiiksi ja sitä sitten yhdessä katsotaan ylpeinä, koska siitä tuli vielä hienompi kuin kuviteltiin… niin sitten tulee vastaan niitä päiviä jolloin kohdataan vastoinkäymisiä, usko horjuu ja sitä ajattelee että ”ei hitsi, ollaanko me ihan hulluja? Mihin me ollaan ryhdytty?!” Mutta se on osa kaikkea sitä matkaa, ja on todellakin hieno olla tässä ja nyt.

Populaarikulttuuri merkitsee sinulle paljon ja esimerkiksi Alan Wakesta hahmotti muun muassa Twin Peaks -televisiosarjan vivahteita. Mistä TV-sarjoista tai yleensäkin populaarikulttuurista on otettu vaikutteita Quantum Breakiin?

– Vaikutukset tulevat aika laajalti erilaisista asioista. Juurina ovat televisiosarjat. Tällä hetkellä eletään TV:n kulta-aikaa – niin hienoa kamaa sieltä tulee. Sieltä tulee myös enimmäkseen juuri se yleinen inspiraatio TV-sarjaformaattiin ja rytmitykseen, ja että miten rakennetaan hieno televisiosarjakausi – joka tässä meidän tapauksessa on nyt sitten Quantum Break -peli. Eli miten rytmitetään jaksot ja miten päädytään hienoon, koukuttavaan cliffhangeriin, ja minkälaisia henkilöhahmoja on mukana.

www-QuantumBreakSamLakehaastis-2

– Konkreettisemmin Quantum Break on aikamatkustustarina. Muun muassa klassikoista, kuten kirjasta Aikakone ja leffoista Paluu tulevaisuuteen ja Terminaattorit, on ammennettu aika paljon. Sitten on muutakin sci-fi-kamaa, kuten esimerkiksi uudemmista elokuvista Inception. Se oli mielestäni mainio leffa ja sisälsi todella näyttävää ja mielenkiintoista sci-fi-pohdintaa, joka nivoutui toimintaspektaakkeliin. Ja ehkä sen voisi vielä mainita, että Quantum Break on myös hyvin konkreettisella tavalla supersankaritarina. Vähän niin kuin Hämähäkkimiehen syntymä. Hämähäkkimiehessä Peter Parker sattui väärään – tai oikeaan, miten sen nyt katsoo – paikkaan ja tieteellisen kokeen kautta hän sai supervoimat, joita täytyi oppia käyttämään. Voimien kautta tulee harteille taakka, että nyt on kasvettava sankariksi. Tuolla samalla temaattisella tasolla peilataan tapahtumia myös Quantum Breakissa.

Miten uskot, että Quantum Break nähdään kymmenen vuoden päästä?

– Näin tekijänä ja populaarikulttuuria rakastavana ihmisenä toivoisin, että olemme onnistuneet luomaan jotain, joka vaikuttaa ihmisiin ja jää elämään ihmisten mieliin. Toivon myös, että se inspiroisi huomisen tekijöitä tekemään jotain hienoa ja uutta. Se on aina semmoinen oma harras toive. Nimittäin kun kuulee lauseen ”pelasin Max Paynea silloin aikoinaan ja se teki minuun suuren vaikutuksen!” tuntuu, että on onnistunut jossakin. Se on hieno hetki. Se jää elämään.

Quantum Break julkaistaan 5.4.2016 Xbox Onelle ja Windows PC:lle. Pelin viimeisimmän trailerin voit katsoa klikkaamalla tätä.

Tom Kajaslampi

Lisää luettavaa