Lumisten vuorten hurjapäät – Ennakossa Steep

29.08.2016

Ubisoft esitteli kuluvan vuoden E3-messuilla täysin puskista ilmestynyttä Steep-peliään. Extreme-henkeä huokuva tuotos herätteli huomiota laajalla, avoimella vuoristollaan sekä erilaisilla keinoilla tulla vuorenrinnettä alas – mielellään vieläpä ilman suuremman mittaluokan haavereita. Comon pelitoimitus pääsi Gamescom-messujen yhteydessä käsiksi konseptiltaan sangen houkuttelevaan laskettelurymistelyyn.

Pelaajan varustuksina on laskettelusukset, lumilauta, liitopuku sekä liitovarjo. Kaksi ensin mainittua eroavat luonnollisesti toisistaan vähiten, mutta taivaan sineen vapauttavat lentovehkeet nostavat menon nopeasti toiseen potenssiin. Toisistaan poikkeavien varusteiden yhdistäminen realismiin pyrkivässä pelissä on rohkea ja mielenkiintoinen konsepti Ubisoftilta.

Steep-prev1

Vuorelle uskaltautuvat sankarit heitetään heti kättelyssä täysin avoimeen, huiman laajaan vuoristomaisemaan. Lumihuippuiset vuoret näyttävät alkupeleissä kohtuullisen tyhjiltä, mutta kun maisemiin luo tarkemman silmäyksen kiikareilla, on sinne tänne ripoteltu erilaisia haastekilpailuja. Karkeloihin pääsee osallistumaan, kunhan pelaaja onnistuu vaeltamaan kyllin lähelle haasteen alkupäätä. Homma on usein helpommin sanottu kuin tehty, sillä vuoristo ei kielekkeineen ja rotkoineen päästä uskalikkoja missään vaiheessa järin helpolla. Kun sopiva etäisyys on saavutettu, voi lähtöviivalle teleportata kätevästi napin painalluksella. Parinkymmenen minuutin mittaisessa esittelyssä nähdyt haasteet olivat valitettavasti varsin tavanomaisia nopeuskisoja, joissa kultamitali jaettiin ensimmäiselle maaliviivan ylittäneelle. Kehittäjän mukaan valinnanvaraa on lopullisessa pelissä huomattavasti enemmän, minkä lisäksi yhteisö voi kyhätä myös täysin omia haastekisojaan.

Mikäli vuorelta sattuu bongaamaan toisen pelaajan, linkkautuu näiden eteneminen kätevällä tavalla keskenään. Tällöin haasteen kimppuun voi heittäytyä yhdessä, vaikka moinen olisikin muutoin vielä saavuttamatta. Vastustajaksi asettunut toimittaja ei ollut ilmeisesti järin kokenut talviurheilupelien tahkoaja, sillä valtaosa miehen ajasta tuntui kuluvan mäkeä alaspäin holtittomasti pyöriessä. Liki kaikkien testattujen haasteiden voitot tulivat suvereenisti Suomeen, kuten talviurheilun saralla on syytäkin.

Steep-prev2

Liitopuku tarjoilee ehkäpä sen uniikeimman ja vauhdikkaimman keinon laskeutua rinnettä alas. Pisteitä jaellaan sitä auliimmin, mitä uskaliaamman reitin liitelylleen valitsee. Ohjattavuus on tästä huolimatta kohtuullisen jäykkää, joten liitely pysyy hallussa kenties turhankin hyvin. Olisin kaivannut enemmän vaaran tunnetta liki junaraiteilla kulkevan liihottelun sijaan. Liitovarjoilu toi positiivisessa mielessä mieleen esimerkiksi Grand Theft Auto V:n laskuvarjotehtävät. Selkeästi heikoimmaksi lenkiksi voisi nimetä lumilaudan, joka tuntui jäävän jatkuvasti jumiin jäämurikoiden ja niiden pienimpienkin lumikumpujen väliin. Todellista vauhdin tunnetta ei päässyt muodostumaan oikein missään vaiheessa. Temppujen tekemiseen käytetään molempia tatteja, mutta niiden kanssa ei ehtinyt päästä sinuiksi pikaisen esittelyn aikana. Laskettelusukset jäivät kaikessa tohinassa tyystin testaamatta.

Visuaalisella puolella Steep ei onnistunut vakuuttamaan. Lumiefekteihin on selkeästi panostettu, mutta ympäristöt jäävät loppujen lopuksi yllättävänkin valjuiksi. Tekstuurit eivät ole sieltä tarkimmasta päästä, eikä myöskään sääefektejä ollut testin aikana tarjolla. Laskettelu yöllisellä, kuunvalossa kylpevällä vuorenrinteellä lumimyrskyn saartamana voisi tuoda Steepin tunnelmaan sitä kaivattua todellista huimapäisyyttä. Toistaiseksi meininki oli harmittavan tylsää, vaikka tarkoituksena onkin sukeltaa uhkarohkean extreme-urheilijan elämään. Homma ei vain onnistunut vakuuttamaan muutamia näyttäviä liitovarjohaasteita lukuun ottamatta. Toivoa sopii, että Steepin ulkoasua onnistutaan vielä viilaamaan muutaman jäljellä olevan kehityskuukauden aikana.

Ubisoft on valikoinut Steepin kantavaksi teemaksi extreme-elämäntyylin. Juuripa siksi onkin harmi, että moinen tuntuu jääneen kehittäjiltä kovasta yrityksestä huolimatta saavuttamatta. Joka puolelle viljellyt Red Bull -logot ja taustalla pauhaava trendikäs musiikki eivät riitä tuomaan autenttisuuden tunnetta kyllin korkealle tasolle – ainakaan pikaisen hands-on-kokemuksen perusteella.

Steep julkaistaan joulukuun 2. päivä PC:lle, Xbox Onelle sekä PlayStation 4:lle.

Jaakko Herranen

Lisää luettavaa