Mafiaimperiumia kaatamassa – Katsauksessa Mafia III

Vuosikymmenen alussa ilmestynyt Mafia II haali keskinkertaisesta menestyksestä huolimatta vankan fanikunnan. Autenttinen 1940-luvun mafiatunnelma loi oivat puitteet varsin pätevälle avoimen maailman seikkailulle. Nyt sarjan peräsimeen on pestattu uusi kehittäjätiimi Hangar 13. Myös tapahtumavuosi loikkaa samaan syssyyn peräti toistakymmentä vuotta eteenpäin.

Mafia III oli elokuisilla Gamescom-messuilla hyvin vahvasti näytillä. Jopa Kölnin messuhallin pääoven valtava portaikko oli vuorattu aihetta mukailevin tarroin. Myös 2K:n massiivisen esittelytilan aula noudatteli Mafia III -henkeä baaritiskeineen ja jazz-musiikkeineen. Varsinainen esittelytilanne koostui uudesta trailerista ja lyhyehköstä, kehittäjien ohjastamasta tehtävästä.

mafiaiii-prev1

Mafia III loikkaa 1940-luvulta aina vuoteen 1968 saakka. Tapahtumapaikaksi on valikoitunut hyvin paljon aikansa New Orleansia mukaileva New Bordeaux. Pääosan Lincoln Clay on viettänyt lapsuutensa orpona, ja ankea nuoruus onkin kulunut hyvin pitkälti The Black Mob -rikollisliigan leivissä. Kun mies palaa Vietnamin sodasta, joutuu tämä sangen ikävällä tavalla oman rikollisköörinsä ja Italian mafian kahinoiden välikappaleeksi. Tässä vaiheessa pelaaja astuu mukaan kuvioihin. Lincoln Clayn motiivit ovat toistaiseksi osin hämärän peitossa, mutta miekkonen tuntuu olevan hyvin, hyvin vihainen. Nähtäväksi jää, kuinka pelaajat onnistuvat samaistumaan kohtuulliseen aggressiiviseen protagonistiin.

1960-luvun lopussa mafiameininki oli muuttunut ja etääntynyt selkeästi siitä kaikkien tuntemasta 40-luvun stereotyyppisestä miljööstä. Aikahyppy on kohtuullisen rohkea temppu Hangar 13:lta, ja sarjan faneilla ottaneekin aikansa sulatella radikaalisti muuttunutta pelimaailmaa. Toisaalta uusien pelaajien ei tarvitse loikata aivan yhtä kauas menneisyyteen. Vierähtäneistä vuosista huolimatta kehittäjät lupailevat käydä läpi Mafia II:ssa vastaamatta jääneisiin kysymyksiin.

mafiaiii-prev2

Hangar 13 pyrkii luomaan vapaalla maailmallaan pelaajalle monenlaisia lähestymistapoja eri tehtävänantoja kohtaan. Gamescomissa lehdistön edustajien kontolle jäi äänestää viittaamalla, lähestyäkö annettua mafiapomon murhamissiota aseet laulaen vaiko varjoissa lymyten. Jälkimmäinen vaihtoehto voitti, joten Lincoln Clay suuntasi hiipien kohteena olevan pilvenpiirtäjän takaovelle. Muutama vartija kaatui nätisti lähitaisteluotteella, ja sisälle rakennukseen päästiin kätevästi äänenvaimentimella varustetun pistoolin avustuksella. Homma tuntui toimivan silmämääräisesti varsin mukavasti, joskin kehittäjien kulkema reitti vaikutti hyvin pitkälti ennalta suunnitellulta. Loppupeleissä eteneminen muuttui perinteisemmäksi räiskinnäksi Lincolnin ammuskellessa gangstereita rynnäkkökiväärillä ja heitellessä kranaatteja kuin vanha tekijä. Tehtävän lopussa odottanut mafiapomo lensi kylmäverisesti ylimmän kerroksen ikkunasta alas kadulle.

Esittelytilaisuudessa nähtiin harmittavan suppea siivu Mafia III:n tarjoamaa pelimekaniikkaa. Hiippailu ja suojautumiseen luottava räiskintä sujui rutiinilla, joskin ilman suurempia yllätyksiä. Clay otti toiminnan lomassa reilusti osumaa, kun taas vihulaiset tuntuivat kaatuvan muutamasta hyvin sijoitetusta laukauksesta. Esittelytilanteen vuoksi vaikeustaso oli todennäköisesti laskettu mahdollisimman alas nolojen tilanteiden välttämiseksi. Olisi ollut myös mukava nähdä lisää erilaisia menopelejä, jotta ohjausmallista olisi voinut vetää johtopäätöksen tai kaksi.

mafiaiii-prev3

Mafia III:n tarjoilema New Bordeaux näyttää julmetun hyvältä. Autot, veneet ja miljöö muutoinkin on mallinnettu peliin selkeästi hartaudella. Lincoln Clayn seikkailut jättävät toistaiseksi nähtyjen videomaistiaisten perusteella useimmat muut avoimen maailman seikkailut varjoonsa. Sen lisäksi, että New Bordeaux näyttää upealta, on se kehittäjiensä mukaan todella laaja. 1970-luvun tunnelmaa luodaan myös hulppean mittaluokan ääniraidalla, joka sisältää reilut 100 lisensoitua aikalaiskappaletta. Vaikka juoni vaikuttaa alkuunsa ehkä turhankin vakavahenkiseltä, luovat taustalla soivat kappaleet toimintaan mukavan svengaavaa meininkiä. Hangar 13 on panostanut autenttisen tunnelman luomiseen, ja siinä onnistutaan ennakkosilmäysten perusteella kiitettävästi.

Mafia III:lla vaikuttaa olevan kaikki edellytykset nousta avoimen maailman toimintaseikkailujen kärkikastiin. Tunnelma tuntuisi olevan jo sangen hyvin kohdillaan; nähtäväksi jää, saako Hangar 13 nostettua pelimekaaniset elementit samalle tasolle. Myös juoni ja sen vetovoima sekä vapaaehtoisen puuhastelun määrä näyttelevät todella suurta roolia näin ison mittaluokan seikkailussa.

Mafia III julkaistaan PC:llä, Xbox Onella sekä PlayStation 4:llä lokakuun 7. päivä. Gamescom-trailerin voi katsastaa täältä.

Jaakko Herranen