Politikointi vahvasti mukaan palkittuun keskiaikasaagaan – Katsauksessa Mount & Blade II: Bannerlord

27.08.2016

Taleworlds Entertainment avasi tämän vuoden Gamescomissa lisää yksityiskohtia tulevasta toimintastrategia-roolipelistään. Mount & Blade II: Bannerlord on vuonna 2005 perustetun peliyhtiön uusin tuotos ja jatkoa vuonna 2014 ilmestyneelle Warbandille. Mount & Blade -saaga on voittanut useita palkintoja aina PC Gamer Magazinen ”100 kaikkien aikojen parasta PC-peliä” -listauksesta lähtien, joten odotukset ovat korkealla.

Bannerlordin kehityksessä näkyy vahvana taustatekijänä halu jäljitellä keskiaikaista yhteiskuntaa ja tunnelmaa äärimmäisen todenmukaisesti. Vaikka luodut kuningaskunnat ja hahmot ovat kuvitteellisia, kaikessa muussa on pyritty tiukkaan realismiin keskiaikaisen maailman rakentamisessa. Roolipelinä Mount & Blade jättää tarinan vahvasti omien valintojen varaan, mutta etenemiselle on pyritty luomaan useita vaihtoehtoja. Vaikka pelaaja kontrolloi vain omaa hahmoaan, lupasivat pelintekijät, että yhdelläkin ihmisellä voi olla suuri vaikutus historian kulkuun.

MountandBladeIIBannerlord-prev1

Päivitettyjen grafiikoiden lisäksi uusi Mount & Blade pyrkii tarjoamaan pelaajille entistä enemmän tapoja edetä ja kasvattaa valtaa. Raa’an voiman lisäksi konflikteja voi ratkoa diplomatialla, josta ollaankin tekemässä julkaisuun todella merkittävää vetonaulaa. Kehittäjien mukaan yksi tärkeimpiä tavoitteita diplomatian ja vaikutusvallan ominaisuuksien suhteen on tuoda ne saataville seikkailun alkuvaiheessa, jotta poliittisella juonittelulla olisi vaikutusta jo ennen pelin loppupuolta. Vaikutusvaltaa kerätään erilaisista tehtävistä pisteinä, joiden avulla yritetään vaikuttaa oman ryhmittymän johtohahmojen päätöksiin. Hienovaraisilla vaikutusmekanismeilla voi muokata kuningaskunnan suuntaa omien tavoitteiden mukaiseksi sekä nousta itse arvovaltaisempaan asemaan. Myös vallankäyttöjärjestelmän tavoitteena on simuloida keskiaikaisia voimasuhteita ja juonittelua niin todenmukaisesti kuin vain on mahdollista.

Taistelumekaniikoita on päivitetty runsaasti. Erityisesti taktiselle puolelle on lisätty arsenaalia siten, että piirityksessä on käytettävissä paljon muutakin kuin vain katapultteja. Myös saatavilla olevia strategioita on lisätty. Uutuutena on esimerkiksi rynnäköintitaktiikka, jossa piiritettävä armeija tekee yllätyshyökkäyksen valloittajien sekaan ja palaa sitten takaisin linnoitukseensa. Kehittäjät ovat halunneet peliin mukaan kaikki sellaiset aseet ja taktiikat, jotka ovat todellisuudessa olleet käytössä keskiaikaisissa piirityksissä. Uusien lisäysten on tarkoitus varmistaa, että loivasta oppimiskäyrästä huolimatta taisteluissa on syvyyttä myös niille, jotka haluavat enemmän irti taistelukokemuksesta.

MountandBladeIIBannerlord-prev2

Gameplay-videon ja esitelmän päätteeksi kehittäjät kertoivat, että Bannerlordista tekee muihin saman genren peleihin verrattuna uniikin nimenomaan se, että yksikään taisteluista ei ole valmiiksi kirjoitettu, vaan jokainen lopputulos on pelaajasta itsestään kiinni. Pelin kulkuun ja lopputulokseen voi aidosti vaikuttaa, mutta onnistumisen eteen joutuu tekemään tosissaan töitä. Poliittisen vaikutusvallan voi myös menettää ohi kiitävässä hetkessä – aivan kuin todellisuudessakin. Kaikenkaikkiaan uusi Mount & Blade alkaa vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta paketilta, jonka julkaisupäivää odotellaan jo sormet syyhyten.

Katso Gamescomissa julkaistu seitsemänminuuttinen pelivideo täältä.
Lisätietoja pelistä täältä.

Ria Ahlström

Lisää luettavaa