Tekemistä ja keräilemistä riittää – Ennakossa Skylanders: Imaginators

Uusin Skylanders saapuu kauppojen hyllyille lokakuussa. Como pääsi tämän vuoden Gamescomissa sekä testaamaan uutta peliä että haastattelemaan sen kehittäjiä. Kysymyksiimme vastasivat Toys for Bobin toimitusjohtaja Paul Reiche sekä Vicarious Visionsin studiopäällikkö Jennifer Oneal.

Vuonna 2011 alkunsa saanut Skylanders-sarja on saavuttanut huiman suosion maailmanlaajuisesti. Uusia pelejä on julkaistu ensimmäisen jälkeen vuosittain, eikä kehitys näytä hidastuvan vieläkään.

Skylanders on todella suosittu, ja lelujen yhdistäminen pelaamiseen on lyönyt läpi todella hyvin. Mitkä tekijät ovat mielestänne eniten vaikuttaneet tähän suosioon?

Reiche: ”Tärkein on varmasti se että kukaan kehittäjistä ei ole menettänyt kosketusta sisäiseen 5-vuotiaaseensa. Olemme tehneet pelejä todella pitkään, ja meillä on vahva kokemuspohja alalla. Toisaalta taustalta varmasti näkyy läpi se, että meillä on historiaa muun muassa Dungeons & Dragonsin parissa pelaajina, ja yritämme tuoda kehitystyössä esiin rakkautemme pöytäroolipelejä kohtaan. Jollain tavalla olemme myös onnistuneet siinä.”

skylandersimaginators-prev1

Sarjan charmi pohjautuu ”toys to life” -ideaan, jossa kaikilla pelattavilla hahmoilla on niitä vastaava lelufiguuri. Konsoliin yhdistetyn ”portaalin” avulla hahmoa voi vaihtaa lennosta siirtämällä uuden lelun alustalle. Skylanders-figuureja on yli 300 kappaletta, ja uusin peli luonnollisesti tukee niitä kaikkia. Kaikki hahmot eivät toki ole pelkästään Skylanders-maailmaan liittyviä, vaan studiolla on ollut tapana herättää uudelleen henkiin vanhempia pelejä ja niiden hahmoja. Sarjan ensimmäinen tuotos, Skylanders: Spyro’s Adventure, toi rakastetun Spyro-pikkulohikäärmeen uudestaan markkinoille. Samalla teemalla jatkaa myös Skylanders: Imaginators, jossa uuden tulemisen saa vuorostaan Crash Bandicoot.

Millä perusteella päätitte että Crash Bandicoot on se peli joka seuraavana yhdistetään Skylanders-universumiin?

Oneal: Crash Bandicootissa on todella paljon rakastettavia hahmoja – sekä sankareita että pahiksia – joiden koemme sopivan hyvin Skylanders-maailmaan. Meillä on pitkä historia Crashin kanssa, minkä ohella se on edelleen suosittu sarja. Lisäksi peli juhlii tänä vuonna 20-vuotis synttäreitänsä, joten se on siltäkin kannalta luonnollinen valinta.”

skylandersimaginators-prev2

Crash Bandicoot näkyy pelissä uusien hahmojen lisäksi omana Crash-teemaisena Thumpin’ Wumpa -saaristona, jonne on irrotettu alkuperäisistä julkaisuista riittävästi tuttuja ominaisuuksia nostamaan nostalgiafiilikset kattoon. Tunnelmaa ovat luomassa miltei kaikki Crash-peleille ominaiset pelimekaniikat TNT-laatikoista aina wumpa-hedelmiin asti. Thumpin’ Wumpa -saaristo eroaa muista tasoista siinä, että tietokoneen kontrolloimat hahmot reagoivat siellä pelaajaan eri tavalla riippuen siitä, mikä hahmo on käytössä. Erilaisten reaktioiden taustalla ei ole tekijöiden mukaan ainoastaan tarinan todentuntuisuus, vaan tavoite tehdä tasoista helpommin uudelleenpelattavia.

Uusimman Skylandersin vetovoima ei kuitenkaan ole pelkästään Crashissa. Pelaajat saavat nyt ensimmäistä kertaa luoda hahmoja myös itse. Hahmojen luonnissa on mahdollisuus tuhansiin eri kombinaatioihin, sillä ulkonäön lisäksi hahmojen voimat, iskut, äänet ja tunnuslauseet ovat kaikki muokattavissa. Hahmonluonnin optimointi oli kehittäjien mukaan yksi suurimmista haasteista peliä tehdessä.

Reiche: ”Halusimme antaa pelaajille mahdollisimman paljon vaihtoehtoja tekemättä hahmonluonnista kuitenkaan liian aikaavievää. Kaikki eivät halua käyttää tunteja hahmonluontiin, joten sen täytyi olla luontevaa ja helppoa. Samalla halusimme varmistaa, että muokattavuus on riittävän laajaa niille, jotka haluavat käyttää aikaa yksityiskohtiin.”

Hahmonluonti tapahtuu uuden lelutyypin, luomiskristallin, avulla. Yhteen kristalliin voi luoda vain yhden hahmon, jonka ulkonäön muokkaaminen tapahtuu pelin sisäisesti. Varsinainen lelufiguuri näyttääkin vain pullotetulta kiveltä. Ainakaan välittömässä tulevaisuudessa tähän ei ole suunnittelijoiden mukaan tulossa muutosta.

Oletteko harkinneet pelaajien luomien hahmojen tuomista eloon myös oikeassa elämässä, esimerkiksi 3D-tulostuksen avulla?

Reiche: ”Erittäin varteenotettava idea, ja siitä on keskusteltu. Tosiasiassa 3D-tulostus alkaa olla jo lapsille tuttua, ja jos lähdemme sille tielle, haluamme että hahmoissa on jotain muutakin, jotain ekstraa. Mutta enempää en tässä kohtaa voi paljastaa.”

Pelaajien omien luomusten lisäksi uusin lisäosa tukee luonnollisesti kaikkia aiemmin julkaistuja Skylanders-hahmoja. Muita hahmoja ei ole unohdettu tarinassakaan, vaan vanhat sankarit ohjaavat pelaajan etenemistä pitkin seikkailua. Tulossa on myös uusia tuttavuuksia.

Lapset ovat luonnollisesti tärkein kohdeyleisönne. Onko pelissä aspekteja, jotka tekevät siitä mielenkiintoisen myös vanhemmalle yleisölle? Mitkä ne ovat?

Reiche: ”Nostalgia vanhemmista peleistä on tietysti yksi. Mutta olemme pyrkineet siihen, että Skylanders tarjoaa haastetta myös vaativammalle pelaajalle. Toki pelin voi läpäistä vain yhtä liikettä hakkaamalla, mutta se ei ole ainoa tie. Erityisesti hahmon tai sen taitojen vaihtaminen kesken vaihtelun luo paljon mahdollisuutta taktikoinnille ja suunnittelulle, mikä vetoaa vanhempaan yleisöön.”

skylandersimaginators-prev3

Ensikosketuksella taistelujärjestelmä vaikuttaa kattavalta: omien luotujen hahmojen taitoja voi vaihtaa lennosta toisiin jopa kesken taistelun. Lisäksi jokaisella hahmolla on omat taitonsa, joten vaihtoehtoja on runsaasti. Taitojen hallintapaneelit on kuitenkin tehty yksinkertaisiksi – varmistaen sen, ettei rennompi pelaaja pelästy vaihtoehtojen määrästä.

Kaiken kaikkiaan Skylandersista saa sen kuvan, että tekemistä ja keräilemistä riittää myös vaativammalle pelaajalle. Iso osa sarjan suosiota piileekin varmasti sen monipuolisuudessa, ja näillä näkymin Imaginators jatkaa hyväksi havaitulla tiellä.

Skylanders: Imaginators julkaistaan lokakuussa PlayStation 4:lle, PlayStation 3:lle, Xbox Onelle, Xbox 360:lle ja Wii U:lle.

Ria Ahlström