Ä-l-ä! Näiden brändien nimissä eniten verkkohuijauksia – lue top-5

Suomen Telemarkkinointiliitto ry listasi.

07.02.2024

Suomen Telemarkkinointiliitto ry, joka on myös Kilpi-sovelluksen takana, on julkaissut TOP-5 -listan brändeistä, joiden nimissä esiintyy nykyisin eniten verkkohuijauksia.

Listalla esiintyy muun muassa WhatsApp. Tässä kohtaa tietojenkalasteluyrityksiä tapahtuu viesteillä. Lähettäjä esiintyy vastaanottajan lapsena, jolla puhelin on mennyt rikki tai akku loppunut. ”Lapsi” pyytää viestissään vastaanottajaa lähettämään WhatsApp-viestin tiettyyn numeroon. Tiedot päätyvät huijareiden käsiin. Viestit ovat suomenkielisiä.

S-ryhmä: Etenkin Prisman nimissä liikkuu paljon valheellisia S-ryhmän arvontoja, joissa vastaanottajaa pyydetään klikkaamaan haitallista linkkiä lunastaakseen palkinnon. Myös S-ryhmän bonuksien keräämiseen liittyviä huijauksia on ollut liikkeellä. Niissä vastaanottajaa kehotetaan tarkistamaan saldo kirjautumalla S-Pankin verkkopankkiin tai S-mobiiliin linkin kautta.

OP-ryhmäkin on päätynyt huijareiden kohteeksi. Useiden pankkiryhmien nimissä on kiertänyt paljon huijausviestejä, jotka alkavat jo vaikeuttaa pankkien oikeaa toimintaa. Erityisen paljon huijausviestejä tulee OP-ryhmän nimissä. Kuluttajien on ollut vaikea hahmottaa, mikä on todellinen viesti ja mikä ei. Osa viesteistä on taidokkaasti tehtyjä ja osaan on onnistuttu laittamaan jopa pankin oikea numero lähettäjäksi (OP), mikä lisää huijausviestin vakuuttavuutta.

Microsoft: Microsoftin nimissä on kiertänyt viimeisen kuuden kuukauden aikana poikkeuksellisen paljon huijauksia: tekstiviestejä, sähköposteja ja puheluja. Viime vuoden lopulla kiersi ympäri maailmaa taidokkaasti väärennetty sähköposti, joka näytti tulevan Microsoftin asiakastuelta. Siinä vastaanottaja ohjattiin uudelleen aktivoimaan Outlookin sähköposti päivityksen takia. Jos tämän teki, sähköpostitili kaapattiin ja sieltä saatettiin viedä henkilökohtaista tietoa, kuten luottokortin numeroita tai henkilötunnuksia. Microsoftin teknisen tuen nimissä myös soitellaan, jossa pyydetään etäyhteyttä tietokoneeseen, koska tietystä IP-osoitteesta on mukamas havaittu epäilyttävää toimintaa.

Suoratoistopalvelujen – etenkin Netflixin ja toki myösHBO:n nimissä – on kiertänyt tekstiviestejä ja sähköposteja, joissa on vuoroin pyydetty suoratoistopalvelun tunnuksia ja vuoroin pyydetty salasanan vaihtoa. Kummassakin taka-ajatuksena on ollut hakkeroitua kyseiselle tilille. Myös ”arvontavoittoja” on ollut tarjolla. Niissä suoratoistopalvelu luvataan muutamalla eurolla vuodeksi.

Suomen Telemarkkinointiliitto ry keräsi tiedot viimeisen kuuden kuukauden ajalta. Kaikki TOP 5 -listalle päätyneet brändit ovat isoja ja tunnettuja.

-Näitä kaikkia yhdistää se, että suurella osalla suomalaisia näihin brändeihin liittyy jonkinlainen taloudellinen kytkös, esimerkiksi pankkiasiakkuus tai kuukausittainen tilausmaksu. Tämä alentaa kynnystä langeta huijaukseen, Arto Isokoski Suomen Telemarkkinointiliitto ry:stä kertoo.

Lisää luettavaa