Facebookin käyttäjä Raija kertoo päivä, pari sitten poikenneensa itäsuomalaiseen S-marketiin ja hämmästyneensä toden teolla.
Hyllyssä nökötti kasa pääsiäispöydän perinteistä herkkua, mämmiä!
Kerrottakoon tässä vaiheessa, että pääsiäiseen on aikaa yli kolme kuukautta.
Raija pudistelee päätään eikä tajua mitä järkeä nykyisessä menossa on.
– Jo se, että Runebergin tortut ja laskiaispullat tulevat nykyisin kauppoihin heti vuodenvaihteen jälkeen yllättää minut joka kerta, ja tuntuu typerältä, mutta nyt mämmi! Tämä menee jo liian pitkälle, tämä alkaa olla jo vitsi, Raija ihmettelee.
”Luulisi että tällaisesta tulee kamalat määrät hävikkiä, tunnelmaa se ainakin latistaa”
Raijan mielestä sesonkituotteiden myyntiaikojen venyttäminen näyttää olevan nykykaupalle uusi normaali. Hän pähkäilee, että se on paitsi erikoista myös ongelmallista.
-Tällainen aikaistaminen sotkee juhlatunnelman. Kun mämmiä alkaa saada tammikuusta alkaen, ei pääsiäisenä ole enää mitään erityistä mitä odottaa. Eihän sitä tarvitse tietty ostaa nyt, mutta silti. Sitten tuleekin se toinen asia, nimittäin hävikki, hän pohtii.
-Tuotteita jää varmasti myymättä, ja se lisää hävikkiä. Onko tässä mitään järkeä?
Sesonkituotteiden pidentynyt myyntiaika on herättänyt keskustelua myös muiden kommentoijien taholta. Moni jakaa Raijan ajatukset siitä, että myyntisesongin aikaistaminen voi pitkällä aikavälillä latistaa juhlapäivien merkitystä. Samalla esiin nousee kysymys siitä, paljonko tällainen strategia todella hyödyttää kauppoja.
-Mä oon jo ajat sitten ihmetellyt että ruuneperit ja laskiaispullat tulevat kauppoihin heti vuoden aluksi ja vitsaillut, että taidankin ruveta etsimään mämmiä. Mutta nyt sekin on siis totta. Ei kai tässä auta perhana muuta kuin alkaa väsätä vappusimaa, että olisi aikaansa vielä enemmän edellä, Juha kommentoi.
Lue myös: 13% suomalaisista huijannut hedelmävaa´alla – hurjimmat kikat
Lue myös: Antti teki hurjan huomion S-kaupassa: ”Voi j-lauta, v-ttu, s-tana!”